بررسی پیش تغلیظ کانسنگ طلای موته با روش فلوتاسیون

چکیده:
در حال حاضر روش فرآوری طلای موته، لیچینگ سیانیدی است که بار ورودی زیادی به این بخش وارد می شود که شامل باطله های همراه طلا است و هزینه های اقتصادی زیادی را منجر می شود. هدف از این تحقیق بررسی امکان حذف باطله های همراه طلا و پرعیارسازی بار ورودی به مرحله لیچینگ سیانیدی، به وسیله یکی از روش های پرعیارسازی مانند فلوتاسیون یا ثقلی است که در این صورت، باعث کاهش بار ورودی به مرحله لیچینگ سیانیدی و اقتصادی تر شدن فرآیند خواهد شد. از آنجایی که انتخاب روش فرآوری مناسب و اقتصادی برای استحصال طلا، مستلزم شناسایی دقیق کانی های حاوی طلا در کانسنگ است، در این پروژه برای شناسایی کانی های حاوی طلا و بررسی نحوه درگیری طلا در نمونه موجود از کانسنگ طلای موته، از روش لیچینگ تشخیصی استفاده شد. نتایج دو آنالیز حرارتی، عیار طلا در نمونه موجود را ppm85/0 و ppm86/0 گزارش کرد. پس از فلوتاسیون پیریت، 38 درصد از طلای موجود در کانسنگ، با عیار حدود ppm8 با بازیابی وزنی 8/3 درصد بازیابی شد که با سیانوراسیون کنسانتره فلوتاسیون پیریت، طلا قابل دستیابی است که این خود می تواند یک پیش تغلیظ مناسب باشد. شرایط بهینه فلوتاسیون پیریت برای حداکثر بازیابی طلا عبارتند از: 9pH=، درصد جامد 25، کلکتور آمیل گزنتات پتاسیم با مقدار بهینه 150 گرم بر تن، دانه بندی d80 برابر با 150 میکرون، مقدار ppm25 کف ساز MIBC و مدت زمان آماده سازی 10 دقیقه بود. با استفاده از آنالیز گوگرد، مشخص شد که حدود 2/92 درصد از پیریت موجود در نمونه با فلوتاسیون بازیابی شده است. همچنین تصاویر EPMA نشان دادند که طلای موجود در کانسنگ طلای موته، به صورت درگیر با پیریت وجود دارد که با خردایش بیشتر، طلا قابل آزاد شدن است. اندازه ذرات طلای آزاد شده در تصاویر EPMA، 4-3 میکرون، تشخیص داده شد. با توجه به نتایج لیچینگ تشخیصی بر روی نمونه موجود و همچنین آزمایش های فلوتاسیون کوارتز، هیچ گونه طلای درگیر، درون کانی های سیلیکاته گزارش نشد و با فلوتاسیون کوارتز و حذف 34/24 درصد وزنی از بار ورودی، می توان بار ورودی به مرحله لیچینگ سیانیدی را کاهش داد که این نیز می تواند یک پیش تغلیظ مناسب باشد که باید مورد بررسی بیشتر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!