توسعه نرم افزاری برای تحلیل تنش های ناشی از پایه های معدنی با شکل هندسی دلخواه بر اساس روش نمودار تاثیر تنش نیومارک

چکیده:
بارگذاری پی در حوزه مهندسی معدن عمدتا در پایه های معادن زیرزمینی اتفاق می افتد که در بسیاری موارد شکل هندسی نامنظمی دارند. مطالعات پیشین در مورد پایه های معدنی عمدتا بر توزیع تنش ها در داخل خود پایه متمرکز بوده اند، نه تنش های القایی ناشی از آن در لایه های زیرین. به عبارت دیگر، به یک پایه معدنی بیشتر به عنوان یک ستون توجه شده است، تا به عنوان یک پی. محاسبه تنش های ناشی از پی در سنگ یا خاک یکی از تحلیل های مهم در طراحی ایمن انواع سازه ها است. از این رو، روش های متعددی برای تخمین این تنش های القایی در زمین ارایه شده است. یکی از این روش ها استفاده از نمودار تاثیر است، که علیرغم داشتن بنیان تئوری و قابلیت تحلیل پی ها با شکل هندسی دلخواه، به علت دشواری هایی که در ترسیم و محاسبه دارد کمتر به عنوان یک روش کارآمد در طراحی مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی و ارزیابی نرم افزاری پرداخته می شود که بر مبنای نمودار تاثیر در ترکیب با تکنیک های پردازش تصویر، تعیین توزیع این تنش های القایی ناشی از پایه های معدنی را میسر می سازد. نرم افزار دارای رابط کاربری گرافیکی است و ایجاد یا ویرایش هندسه پایه در آن به آسانی انجام می شود. این برنامه قادر است مقدار فشار در هر نقطه دلخواه در عمق زمین و در هر مقطع دلخواه را بدست دهد. سرعت تحلیل تنش ها با استفاده از نرم افزار توسعه داده شده در مقایسه با کدهای عددی پیشرفته به مراتب بیشتر است، در حالی که نتایج اختلاف قابل ملاحظه ای ندارند. بنابراین استفاده از آن در مطالعات اولیه می تواند بسیار کارآمد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!