بررسی تاثیر مصرف آهن و اکسیدکننده بر انحلال کنسانتره گالن در محیط فلوئوروبوریک اسید

چکیده:
استخراج سرب از کنسانتره فلوتاسیون سرب با استفاده از فلوئوروبوریک اسید مورد مطالعه قرار گرفت و به عنوان یک فرآیند بالقوه و امیدوارکننده برای جایگزینی روش های تولید پیرومتالورژیکی سرب بهینه سازی شد. محتوای سرب، روی و آهن کنسانتره با استفاده از روشXRF به ترتیب 57/66، 5/50 و 1/55 درصد بود. پنج عامل کنترلی شامل غلظت اولیه HBF4، مقدار آهن افزودنی، میزان اکسیدکننده مصرفی، دمای واکنش و زمان واکنش هرکدام در چهار سطح با استفاده از روش تاگوچی در نظر گرفته شد. آرایه متعامد L16 و آنالیز واریانس (ANOVA) برای تعیین شرایط بهینه و مهم ترین عامل های موثر بر استخراج روی از کنسانتره گالن به کار گرفته شد. آنالیز واریانس مشخص کرد که مقدار عامل اکسیدکننده و مقدار افزودنی مصرف شده به ترتیب موثرترین پارامترهای فروشویی اند. بنا به مطالعات گذشته این نتیجه می تواند مرتبط با لزوم تشکیل و حضور فلوئوبورات فریک و همچنین اکسایش یون فروس به فریک در سیستم باشد. نتایج آزمایشات نشان داد که بیشیه استخراج سرب در شرایط بهینه غلظت اسید 5 مولار، آهن مصرفی 46/8 گرم بر لیتر، مصرف عامل اکسیده کننده 33/3 گرم در لیتر و در دمای 80 درجه سانتی گراد و زمان انحلال 6 ساعت حاصل می شود. راندمان بازیابی سرب در شرایط بهینه که با روش تاگوچی پیش بینی شده بود، با موفقیت به میزان 94/65 درصد رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!