پیش بینی احساس تنهایی و امید به زندگی فرزندان دختر براساس تعارضات زناشویی و مشکلات عاطفی-هیجانی مادران

چکیده:
زمینه و هدف
هدف پژوهش حاضر پیش بینی احساس تنهایی و امید به زندگی فرزندان دختر براساس تعارضات زناشویی و مشکلات عاطفی- هیجانی مادران بود.
روش
روش پژوهش، همبستگی و جامعه مورد مطالعه را تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستان های ناحیه سه آموزش و پرورش شهر کرج در نیمسال دوم سالتحصیلی 95-94 و مادران آن ها و نمونه پژوهش 200 دانش آموز و مادران آن ها بودند. دانش آموزان، پرسشنامه های احساس تنهایی راسل و امید به زندگی اشنایدر و مادران آن ها، پرسشنامه های تعارضات زناشویی ثنایی، افسردگی و اضطراب بک و پرخاشگری اهواز را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی و نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
ابعاد تعارضات زناشویی مادر به صورت معنادار در سطح معناداری 01/0، احساس تنهایی را در فرزندان آن ها پیش بینی کرد (01/0 p<، 696/23= (191،6) F). ابعاد تعارضات زناشویی مادر به صورت معناداری در سطح معناداری 01/0، امید به زندگی را در فرزندان آن ها پیش بینی کرد (01/0 p<، 174/13= (191،6) F).
نتیجه گیری
تعارضات زناشویی و مشکلات هیجانی مادران با احساس تنهایی دختران رابطه مثبت معنادار و با امید به زندگی دختران رابطه منفی معنادار داشتند. از آنجایی که خانواده، شبکه ای از ارتباط هاست که در آن والدین و کودکان در فرآیندی دوسویه با هم در تعامل اند، لذا در این مجموعه، طرفین قادرند تاثیرات قابل توجهی بر یکدیگر داشته باشند. چنین به نظر می رسد که لازم است مسئولان بهداشتی و آموزشی با بهره گیری از متخصصان بهداشت روان، مداخلات آموزشی مناسبی را جهت افزایش بهداشت و سلامت روانی خانواده ها و به تبع آن فرزندان تدارک ببینند؛ چرا که جامعه سالم از خانواده های سالم تشکیل می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!