آنالیز تغییرات، ساختار و خصوصیات فیلوژنیک اگزون 2 از BoLA-DRB3 درگاو

چکیده:
اگزون2 از BoLA-DRB3 ی کژن با چند شکلی بالا در MHC کلاس 2 بوده، نقش مرکزی در پاسخ های ایمنی و فاکتورهای تولیدی دارد. تا به حال خصوصیات مولکولی و تکاملی BoLA-DRB3.2 به مانند مولکول های معادل آن درانسانی و موشی به طور کامل درک نشده است. بنابراین آنالیز تغییرپذیری و فیلوژنی BoLA-DRB3.2 صورت گرفت و برخی یافته های کاربردی جدید در مورد تنوع بین گونه ای و حساسیت / مقاوت به بیماری، و طراحی واکسن اشاره شده است. در ابتدا آلل های BoLA-DRB3.2 و اگزون های ارتولوگ مورد نظر از پایگاه داده استخراج و ارزیابی شد. در گام بعدی ساختار دوم و سوم BoLA-DRB3.2 مدل سازی و مورد اعتبار سنجی قرار گرفت. سپس نواحی بسیار متغیر (HVRs) با رهیافت های هیبریدی مشخص گردیدند. در گام پایانی ارتباط بین گونه ای، فیلوژنی / گروه بندی آللی و تخمین میانگین واگرایی تکاملی انجام گرفت. نتایج حاکی از وجود هشت HVR و سه ناحیه مرزی در آنالیز تغییر پذیری آنتروپی شانون بود. این HVR ها در همه تحت ساختارها وجود داشته و به شکل غالب در آلفاهلیکس مشاهده شد. در بررسی فیلوژنی نیز ارتباط تکاملی بالا و تنوع پایین بین گاو، گاومیش، گوسفند و بز به دست آمد. به علاوه این شواهد حاکی از اشتقاق DRB3 قبل از گونه زایی و امکان پیشگویی متقاطع آلل های مقاومت / حساسیت را فراهم می کند. در پایان DRB3 در 7 خوشه گروه بندی گردید و رده های آللی قدیمی تر و جدیدتر شناسایی گردید. نتایج نشان می دهد که مطالعات مشابه ای نیز می بایست در سایر حیوانات صورت گیرد تا ماهیت ویژگی های DRB3 بهتر درک شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
147 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!