شناسایی عوامل موثر بر آسیب های طلاق والدین در پسران تحت حضانت مادر

چکیده:
زمینه و هدف
افزایش طلاق در نیم قرن اخیر یک روند جهانی است که جامعه ایران نیز از آن مصون نمانده است. تغییر در ساختار خانواده با ایجاد فشار و استرس برای تمامی اعضای خانواده همراه است، اما کودکان و نوجوانان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر برآسیب های طلاق والدین در پسران تحت حضانت مادر انجام شد.
روش
روش این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش شامل پسران نوجوان خانواده های طلاق تحت حضانت مادر ساکن شهرستان های استان تهران هستند که با توجه به قاعده اشباع نظری، حجم نمونه 13 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل یافته ها از روش تقلیل گرایی و تفسیری مارشال و راسمن استفاده شد.
یافته ها و
نتایج
پژوهش نشان داد که بیشتر نوجوانان تاثیرات طلاق والدین و فرآیندهای وابسته به آن را به صورت ترکیبی ادراک می کنند. خشونت بین والدین قبل از طلاق و وخیم تر شدن شرایط اقتصادی، کیفیت ارتباط با والدین و تغییر در ارتباط با شبکه های اجتماعی گسترده تر پس از طلاق و نیز ادراک پسران از نوع پاسخ دهی والدین در مورد طلاق با تاثیرات ادراک شده طلاق والدین در ارتباط است. نتایج حاکی است چنانچه نوجوانان درگیر خشونت والدین باشند، حمایت محدودی از شبکه های اجتماعی دریافت کنند و ارتباط بین نوجوانان و والدین بعد از طلاق مطلوب نباشد، تاثیرات منفی طلاق گسترده تر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!