بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شیرده شهر یزد در زمینه فلزات سنگین منتقله از شیر مادر

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
شیر مادر میتواند به عنوان یک مسیر انتقالی فلزات سنگین از مادر به نوزاد عمل کند و کودکان در مقابل مسمومیت با این مواد بسیار آسیب پذیرند. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد در زمینه فلزات سنگین منتقله از شیر مادر در سال 1395 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده که در آن از بین زنان شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهر یزد، تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده که حاوی سوالاتی در زمینه آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شیرده در زمینه امکان انتقال فلزات سنگین از طریق شیر ماده به فرزندان بوده است. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Mann- Whitney و Kruskal-Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
زنان شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی به ترتیب 58/60، 20/51 و 28/46 درصد از حداکثر نمره مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد را کسب کردند. میانگین نمره عملکرد در زنان شیرده کمتر از 30 سال بیشتر از زنان بالاتر از 30 سال بود (048/0 P value=) و میانگین نمره نگرش در زنان شیرده شاغل بالاتر از زنان شیرده خانه دار بوده است(049/0P value= ).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که میزان آگاهی زنان شیرده متوسط ولی نگرش و عملکرد آنها پایین بوده است؛ لذا تدوین برنامه هایی جهت افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شیرده ضروری به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!