سنجش کارایی روش انتخاب بهینه شتاب نگاشت ها مبتنی بر IDA در تخمین پاسخ دینامیکی قاب های خمشی فولادی

چکیده:
انتخاب تعداد محدودی شتاب نگاشت جهت دستیابی به تخمین های قابل اتکا از پارامترهای تقاضای مهندسی یکی از چالش های موجود جهت تحلیل های تاریخچه زمانی غیرخطی به عنوان گام مهمی در چارچوب مهندسی زلزله عملکردی می باشد. گروه بندی سازه ها بر اساس مشخصات دینامیکی و انتخاب بهینه ی شتاب نگاشت های مورد نیاز از یک مجموعه مرجع مناسب برای هرکدام از این گروه ها، یکی از ایده های مطرح شده در سال های اخیر است که پتانسیل کاهش هزینه ی محاسباتی تحلیل را فراهم می آورد. با توجه به اینکه هدف این روش تخمین ظرفیت فروریزش سازه ها بر مبنای تحلیل دینامیکی فزاینده (IDA) با استفاده از تعداد محدودی شتاب نگاشت با حفظ سطح قابلیت اطمینان پاسخ ها عنوان شده است، امکان تعمیم کاربرد آن در سایر سطوح عملکردی نیاز به بررسی بیشتر دارد. در مقاله ی حاضر، به امکان سنجی استفاده از روش انتخاب بهینه شتاب نگاشت ها در تخمین پاسخ دینامیکی قاب های خمشی فولادی با تنوعی از مشخصات دینامیکی که لزوما سطح عملکردی آستانه فروریزش را تجربه نخواهند کرد، پرداخته شده است. قاب های مورد مطالعه به لحاظ مقاومت و سختی در زمره سازه های منظم در ارتفاع قرار می گیرند. نتایج این بررسی ها نشان داد که تعمیم محدوده ی استفاده از روش انتخاب بهینه شتاب نگاشت ها جهت تخمین پاسخ های دینامیکی در سطوح عملکردی متفاوت از آستانه ی فروریزش، صرفا با تخفیف در دقت مورد انتظار امکان پذیر است. همچنین، نشان داده شد که زیرمجموعه های پیشنهاد شده در روش انتخاب مورد بررسی لزوما دارای بهترین عملکرد نسبت به سایر زیرمجموعه ها نبوده اند. این مشاهده را می توان به عدم وقوع فروریزش در اغلب سازه های مورد بررسی نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!