پهنه بندی سرعت موج برشی در شهر اراک با استفاده از بیضی واری امواج رایلی استخراج شده از اندازه گیری های خردلرزه های محیطی

چکیده:
در دو دهه ی گذشته، استفاده از داده های تک ایستگاهی خردلرزه های محیطی بر پایه ی تکنیک H/V، کاربرد گسترده ای در بررسی اثر ساختگاه بر جنبش لرزه ای زمین داشته است. همچنین در سال های اخیر این برداشت ها در برآورد ساختار سرعت موج برشی رسوبات آبرفتی نیز استفاده شده است. در این مقاله با استفاده از روش های نوین استخراج بیضی واری امواج رایلی (روش فرکانس – زمان و روش کاهش تصادفی)، پروفیل های تک بعدی سرعت موج برشی بر مبنای وارون سازی منحنی های بیضی واری برای تمام ایستگاه های برداشت خردلرزه ارائه شده است. برای دسته بندی شیب سمت راست منحنی های بیضی واری در مناطق مورد بررسی از دو روش مشاهده ای و آماری با تکنیک های خوشه بندی مبتنی بر افراز داده ها استفاده شده است که پیش از این در مطالعات پهنه بندی روش های نسبت طیفی موفق عمل کرده بود. با مطالعه ی این پروفیل ها و شواهد زمین شناسی مهندسی منطقه و آزمون های ژئوالکتریک، روند فراز و نشیب پروفیل های دو بعدی سرعت موج برشی به دست آمده وجود لایه ی کم و بیش ضخیم آبرفتی را در شمال و شرق منطقه ی شهری اراک تایید می کنند و برای مناطق جنوبی نیز سرعت های بالاتر و عمق کمتر سنگ بستر که مطابق با زمین شناسی مناطق مرتفع جنوبی می باشد را نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!