روش های متداول برآورد شدت تابش خورشیدی در سطح افقی زمین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
بحران انرژی در سال های اخیر، محدود بودن منابع سوخت های فسیلی و آلایندگی آن ها، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، به ویژه انرژی خورشیدی را توسعه داده است. به منظور بررسی میزان کارایی انواع سیستم های خورشیدی، آگاهی از میزان شدت تابش های خورشیدی در هر منطقه ضروری است. در تحقیق حاضر شدت تابش های کلی، پراکنده و مستقیم خورشید در سطح افقی زمین، در یک روز مشخص، برای شهرستان شهرکرد، با استفاده از دستگاه توان سنج خورشیدی اندازه گیری شده اند. همچنین داده های شدت تابش مستقیم خورشیدی برای این منطقه، با استفاده از مدل تابش هاتل، که توسط نرم افزار gPROMS مدل سازی شده، نیز محاسبه شده است. در نهایت به منظور کنترل نتایج تجربی به دست آمده از دستگاه توان سنج خورشیدی و بررسی دقت مدل هاتل، از داده های تابش لحظه ای ثبت شده در ایستگاه تشعشع سنجی اداره هواشناسی شهرستان شهرکرد استفاده شده است. بر اساس نتایج، داده های دستگاه توان سنج در ساعات میانی روز حداقل انحراف و در ساعات اولیه و پایانی روز حداکثر انحراف از داده های ثبت شده توسط پیرانومتر را داشته است. مدل تابش هاتل نیز، شدت تابش مستقیم خورشیدی را به خوبی و با انحراف نسبتا کمی از داده های پیرانومتر برآورد نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!