اثر مصرف مکمل کورکومین و تمرینات سبک مقاومتی به هنگام 8 هفته تمرین استقامتی بر میزان ظرفیت انتی آکسیدانی بافت کلیه موش های صحرایی نر ویستار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تمرینات استقامتی شدید موجب فشار اکسایشی در ورزشکاران می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مصرف مکمل کورکومین و تمرین مقاومتی سبک بر میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و سطوح مالون دی آلدئید(MDA) در بافت کلیه موش های نر ویستار طی 8 هفته تمرین استقامتی بود.
مواد و روش ها
33 سر موش صحرایی نر ویستار (سن 8 هفته) پس از یک هفته آشناسازی به طور تصادفی به چهار گروه کنترل (6=n)، تمرین استقامتی (9=n)، تمرین استقامتی+ کورکومین (9=n) و تمرین استقامتی+کورکومین+تمرین مقاومتی (9=n) تقسیم شدند. تمرین استقامتی (8 هفته، 5 جلسه در هفته) روی نوارگردان مخصوص جوندگان انجام شد. سرعت و مدت دویدن در هفته اول پژوهش به ترتیب 10 متر در دقیقه و 30 دقیقه بود و در هفته آخر به سرعت 35 متر در دقیقه و زمان 70 دقیقه رسید. تمرین مقاومتی (8 هفته، 2 جلسه در هفته) روی نردبان عمودی با بستن وزنه اضافی(با 30 الی 70 درصد وزن بدن) به دم موش ها انجام شد. موش های صحرایی مکمل کورکومین را به وسیله تزریق داخل صفاقی دریافت کردند (8 هفته، 3 جلسه در هفته، 30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن). میزان فعالیت آنزیم SOD و سطوح MDA در بافت کلیه با استفاده روش اسپکتروفتومتریک سنجیده شد. داده ها به وسیله تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تمرین استقامتی شدید فعالیت آنزیم SOD دربافت کلیه را کاهش و نیز سطوح آنزیم MDA را افزایش می دهد؛ درحالی که مکمل کورکومین و ترکیب آن با تمرین مقاومتی سبک می تواند از کاهش فعالیت آنزیمSOD و افزایش سطوح آنزیم MDA جلوگیری نماید (p<0.05).
نتیجه گیری
مکمل کورکومین و به ویژه در ترکیب با تمرین مقاومتی سبک از فشار اکسایشی تمرین استقامتی شدید جلوگیری می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!