تاثیر مصرف کوتاه مدت گلوتامین بر حداکثر اکسیژن مصرفی و لاکتات خون مویرگی دردوره بازیافت پس از یک وهله فعالیت ورزشی بیشینه در مردان ورزشکار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
گلوتامین یکی از فراوانترین اسیدهای آمینه آزاد در پلاسمای انسان است که مکمل سازی خوراکی آن باعث بهتر شدن قند خون می شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مصرف کوتاه مدت گلوتامین بر Vo2max و لاکتات خون مویرگی در دوره بازیافت پس از یک وهله فعالیت بیشینه در پسران ورزشکار انجام شد.
مواد و روش ها
12نفر آزمودنی بصورت تصادفی انتخاب و در سه جلسه آزمون فزاینده بروس شرکت کردند. در جلسه اول دارونما و در جلسه دوم و سوم مکمل گلوتامین را بترتیب به مقدار 0.3 و0.6 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن دریافت کردند. قبل، بلافاصله و 1 ساعت پس از آزمون، لاکتات پایه، تعداد ضربان قلب و فشار خون پایه اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD بررسی شد و سطح معنی داری 0.05≥P در نظر گرفته شد.
یافته ها
مصرف کوتاه مدت مکمل گلوتامین با مقادیر متفاوت باعث کاهش لاکتات خون مویرگی در دوره بازیافت و افزایش VO2max پس از یک وهله فعالیت بیشینه شد (0.01≥P).
نتیجه گیری
براثر مکمل گیری گلوتامین VO2max افزایش یافته و لاکتات خون در دوره بازیافت کاهش می یابد. بنابراین، توصیه می شود ورزشکاران از مکمل گلوتامین، برای کاهش سطح لاکتات خون در دوره بازیافت پس از یک وهله فعالیت بیشینه و همچنین جهت افزایش عملکرد در فعالیت های شدید استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!