طراحی، ساخت و اعتبارسنجی جعبه عکسبرداری کف پا برای اندازه گیری منتخبی از شاخص های اثر پا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اندازه گیری قوس داخلی پا به عنوان مهم ترین مرجع برای مشخص کردن ناهنجاری های پا و پیگیری روند درمان به شمار می رود و استفاده از شاخص های اثر پا به عنوان متداول ترین روش برای ارزیابی قوس داخلی پا شناخته می شود. هدف از مطالعه حاضر معرفی وسیله جدید طراحی و ساخته شده به نام جعبه عکسبرداری کف پا در اندازه گیری شاخص های رایج اثر پا و تعیین اعتبار آن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-همبستگی تعداد 20 آزمودنی مرد و زن به صورت تصادفی از میان جامعه آماری انتخاب شدند. اندازه گیری شاخص های اثر پا بوسیله جعبه عکسبرداری کف پا انجام گرفت. طراحی این وسیله با دوربین و بر اساس تکنیک پردازش تصویر بوده و قابلیت محاسبه تمامی شاخص های پا را دارا می باشد. از رادیوگرافی جانبی پا به عنوان استاندارد طلایی به منظور اعتبارسنجی وسیله جدید استفاده شد. برای تعیین میزان اعتبار دستگاه جدید از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که بین مقادیر شاخص های اثر پا حاصل از جعبه عکسبرداری کف پا و رادیوگرافی اعتبار قوی و بسیار قوی وجود دارد ( 0.89 تا 0.55 =r). بیشترین ضریب همبستگی بین شاخص استاهلی و زاویه انحراف پاشنه (0.89=r) و کمترین ضریب همبستگی بین شاخص چیپائوکس اسمیراک و ارتفاع ناوی مشاهده شد (0.55=r).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان دادندکه جعبه عکسبرداری کف پا در سنجش شاخص های رایج اثر پا دارای اعتبار بالا می باشد; لذا استفاده از این وسیله برای اندازه گیری دقیق و سریع شاخص های اثر پا توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!