تاثیر تمرین مقاومتی بر غلظت پلاسمایی لیپوکالین-2، تعداد سلول های سفید خون و شاخص مقاومت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لیپوکالین-2 آدیپوکینی است که به میزان بالایی در بافت چربی سفید بیان می شود و به نظر می رسد بر متابولیسم گلوکز و حساسیت انسولینی اثرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی دایره ای بر سطوح پلاسمایی لیپوکالین-2 مردان دیابتی بود.
مواد و روش ها
شانزده مرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سن 7.9 ± 49.2 سال، وزن 11.4 ± 81.6 کیلوگرم و شاخص توده بدن 3.9 ± 28.1 به طور تصادفی به دو گروه کنترل (تعداد = 8) و تمرین مقاومتی (تعداد = 8) تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تمرین 8 هفته تمرین مقاومتی دایره ای با شدت 50 تا 80 درصد یک تکرار بیشینه را (3 روز در هفته) انجام دادند. شاخص های پیکرسنجی و سطوح ناشتای گلوکز، انسولین و لیپوکالین-2 پلاسمایی همراه با هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، شاخص مقاومت انسولینی (HOMA-IR) و تعداد سلول های سفید خون (WBC) در ابتدا و پایان مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
تمرین مقاومتی موجب کاهش معنی دار سطوح پلاسمایی انسولین، HbA1c و WBC مردان دیابتی شد (0.05>P). تغییرات غلظت پلاسمایی گلوکز و مقادیر HOMA-IR در گروه تمرین مقاومتی در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود (0.05>P). غلظت پلاسمایی لیپوکالین-2 در گروه تمرین با افزایش همراه بود (0.05>P) که این تغییرات تفاوت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل داشت (0.05>P).
بحث و نتیجه گیری
یافته های تحقیق حاضر بیانگر آن است که تمرین مقاومتی دایره ای می تواند روش مداخله ی موثری در بهبود نیم رخ متابولیکی و التهابی در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. افزایش غلظت پلاسمایی لیپوکالین-2 احتمالا ساز و کاری جبرانی در بهبود متابولیسم این بیماران است.
زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!