مطالعه عددی رفتار چرخه ای و خرابی مهاربندهای همگرای مرکب جفت نبشی

چکیده:
قاب های مهاربندی همگرای مرکب جفت نبشی از جمله سامانه های متداول فولادی مقاوم در برابر بارهای جانبی می باشند. ضوابط لرزه ای آیین نامه AISC در مورد مهاربندهای مرکب همگرای ویژه الزام می دارد که لاغری اجزای منفرد مهاربند بین اتصال دهنده ها از 4/0 برابر لاغری حاکم بر عضو فراتر نرود. همچنین هر گونه جوشکاری برای اتصال اعضای مهاربند مرکب در محدوده یک چهارم میانی طول آزاد دهانه مهاربندی مجاز شمرده نشده است. در این پژوهش ضوابط لرزه ای آیین نامه ای قاب های مهاربندی همگرای ویژه قطری و ضربدری مرکب، با استفاده از زیر سازه ای متشکل از یک طبقه و یک دهانه و با اعمال بار چرخه ای، به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور ارزیابی بهتر لرزه ای و شکل پذیری نهایی در نمونه های عددی، از مفهوم کرنش خمیری معادل برای پیش بینی شکست سامانه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش تعداد بست ها و یا کاهش فاصله بین آن ها در طول عضو مرکب، به دلیل تمرکز تغییر شکل های غیر ارتجاعی اجزای تک در بین بست ها نمی تواند لزوما باعث بهبود رفتار سامانه مهاربندی گردد. همچنین رعایت ضابطه نسبت لاغری اجزای منفرد مهاربند بین اتصال دهنده ها به لاغری حاکم بر عضو در مهاربندهای همگرای ویژه مرکب، محافظه کارانه می باشد. در مجموع در مهاربندهای جفت نبشی، اتصال مقاطع به صورت جلو به جلو از منظر چرخه ای و خرابی عملکرد مطلوب تری نسبت به نمونه مشابه در حالت پشت به پشت نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!