بررسی تاثیر طول تیر پیوند قائم روی تغییرمکان ماندگار قاب های فولادی

چکیده:
بحثی که بین مهندسان زلزله وجود دارد این است که خرابی سازه ای و غیرسازه ای در ابتدا در اثر بارهای جانبی ناشی از تحریک زلزله ایجاد می گردد. در آیین نامه های آمریکا از جمله FEMA356 عملکرد سازه ای با استفاده از حداکثر تقاضای تغییرشکل تخمین زده می شود. در هر حال علاوه بر تغییر شکل های حداکثر، تغییرشکل های ماندگار نقش مهمی را در تعریف عملکرد سازه ای دارند و می توانند نتایج مهمی را داشته باشند. دامنه تغییرشکل های ماندگار در بررسی سازهای و اقتصادی بهسازی سازه های آسیب دیده، بسیار مهم می باشند. علاوه بر این، تغییرمکان های ماندگار به عنوان یکی از مهمترین پارامترها در ارزیابی ظرفیت باقی مانده سازه های آسیب دیده برای تحمل پس لرزه ها معرفی شده اند. در این پژوهش تغییرمکان ماندگار یک قاب فولادی پنج طبقه که با در نظر گرفتن تیر پیوند قائم طراحی شده است، مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر طول تیر پیوند قائم بر روی تغییرمکان ماندگار سازه انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده مناسب بودن طول 20 سانتی متر برای داشتن تغییرمکان ماندگار کم تر و هم چنین کنترل بهتر حداکثر تغییرمکان سازه برای زلزله های حوزه نزدیک گسل و زلزله های حوزه دور از گسل می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!