اثر سطوح مختلف پودر پونه کوهی و دارچین بر عملکرد، برخی متابولیتهای خونی و فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی

چکیده:
به منظور بررسی اثر سطوح مختلف پودر پونه‏کوهی و دارچین بر عملکرد و برخی فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی تحت تنش‏گرمایی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 200 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه راس با پنج تیمار و چهار تکرار انجام شد. تیمارها شامل: 1) جیره (شاهد) 2) جیره پایه + 25/0 درصد پونه‏کوهی 3) جیره پایه + 5/0 درصد پونه‏کوهی 4) جیره پایه + 25/0 درصد دارچین 5) جیره پایه + 5/0 درصد دارچین بودند. جوجه ها تا 25 روزگی با جیره یکسان تغذیه شدند. از سن 25 روزگی جوجه ها با تیمارهای غذایی تغذیه شده و تحت تنش گرمایی متناوب (روزانه 8 ساعت در دمای 2 ±0C 34 ) قرار گرفتند. با افزودن پودر پونه‏کوهی و دارچین در جیره جوجه های گوشتی خوراک مصرفی در دوره آزمایشی تحت تاثیر قرار نگرفت (05/0P). در مقایسه با تیمار شاهد، جوجه های تغذیه شده با تیمارهای حاوی 5/0 درصد پونه‏کوهی و 25/0درصد و 5/0 درصد دارچین به ترتیب اضافه وزن روزانه بالاتر و بهبود در تاثیر ضریب تبدیل خوراک را نشان دادند. افزودن 5/0 درصد پونه‏کوهی در جیره به‏طور معنی‏داری باعث افزایش آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز به میزان 74 درصد نسبت به گروه شاهد شد (05/0>P). نتایج این آزمایش نشان داد که افزودن 5/0 درصد پودر پونه‏کوهی و دارچین به جیره جوجه های گوشتی می‏تواند منجر به بهبود عملکرد و پاسخ ایمنی شده و تا اندازه‏ای اثرات منفی تنش‏گرمایی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!