بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
انگیزه یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. این مطالعه نیز با هدف بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. تعداد 261 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش نمونه گیری طبقه ای در این مطالعه شرکت داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (AMS-C28) و پرسشنامه عوامل مرتبط روحی و همکاران که چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی را مورد بررسی قرار می دهد، استفاده شد و آنالیز داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد.
نتایج
میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 04/2± 23/22 بود. اکثر آنها مونث(8/71 %)، مجرد(9/85 %) و ساکن خوابگاه دانشجویی(69 %) بودند. انگیزه تحصیلی اکثریت در سطح متوسط بوده و با سن، جنس، تحصیلات پدر و مادر، رشته تحصیلی و چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزشی دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی ارتباط معنی دار داشت(p=0.00).
نتیجه گیری
نظر به اهمیت ویژه رشته های علوم پزشکی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه، جهت افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان برنامه هایی همچون توانمند سازی اساتید در کاربرد تئوری های مختلف انگیزشی و توجه بیشتر به رفاه دانشجویان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!