مقایسه تطبیقی نحوه اجرای استراتژی نظام مند بودن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی در برنامه درسی پرستاری ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اخیرا استراتژی نظام مند بودن برای ارتقای کیفیت آموزش پرستاری و رفع چالش های برنامه درسی سنتی مورد توجه دانشکده های برتر پرستاری دنیا قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیاده سازی استراتژی نظام مندبودن در برنامه درسی لیسانس پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران می باشد.
روش بررسی
این مطالعه تطبیقی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می باشد. مجموعا 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی نظام مندبودن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیست 29 سوالی بود. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز براساس الگوی بردی انجام شد.
نتایج. : براساس نحوه پیاده سازی این استراتژی، راهکارهای مناسب برای پیاده سازی استراتژی نظام مند بودن در کوریکولوم پرستاری ایران از طریق نظام مند بودن در ورود به برنامه درسی لیسانس پرستاری از طریق وجود شرایط پذیرش، انتخاب هدفمند و رقابتی دانشجو- نظام مند بودن در فرآیند یاددهی و یادگیری- نظام مند بودن در پیامدهای یاددهی– یادگیری است.
نتیجه گیری
با توجه به تجربیات موفق دانشکده های برتر پرستاری دنیا در پیاده سازی استراتژی نظام مند بودن، ضروری به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان در ایران هم به این مهم و به این تجربیات نگاه خاص مبذول داشته و براساس اصول علمی طراحی برنامه درسی و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه ایران، تغییرات لازم را در برنامه درسی پرستاری ایران اعمال نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!