بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان

چکیده:
مقدمه
هوش معنوی دربرگیرنده مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها می باشد که از منابع معنوی در جهت افزایش بهزیستی و انطباق پذیری فرد استفاده می کند و ممکن است بکارگیری آن در زندگی افراد منجر به شادکامی و بهزیستی شود. نظر به اهمیت شایان هوش معنوی و شادکامی در کلیه ابعاد زندگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی – همبستگی است. مطالعه روی220 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته های کارشناسی پرستاری، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی، کارشناسی هوشبری، کارشناسی اتاق عمل، کاردانی فوریت های پزشکی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده وارد مطالعه شدند، انجام شد. جمع آوری داده ها با تکمیل پرسش نامه های هوش معنوی و شادکامی آکسفورد به روش خودایفایی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
میانگین کل نمره هوش معنوی دانشجویان42/17±121 بود. میانگین کلی نمره شادکامی 89/12±87/37 بود. نتایج حاصل از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه حاکی از اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمره شادکامی دانشجویان رشته های مختلف بود (006/0=P). در خصوص ارتباط شادکامی با هوش معنوی، نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون بیانگر ارتباط معنیدار بین این دو متغیر می باشد (35/0=r، 0001/0 p< ).
نتیجه گیری
هوش معنوی به عنوان زیر بنای باورهای فرد، در ارتقاء و تامین سلامت روانی که شادی یکی از نشانه های آن است نقش اساسی را ایفا مینماید. لذا توجه به هوش معنوی و تبیین آن می تواند دانشجویان را بر درک ارزش و معنای زندگی وحل مسائل یاری رساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!