بررسی رابطه بلند مدت بین قیمت نفت خام، قیمت طلا، شاخص قیمت مسکن و نرخ ارز در ایران با استفاده از رویکرد تصحیح خطای برداری ساختاری

چکیده:
به بررسی رابطه بلند مدت بین متغیرهای قیمت نفت خام، نرخ ارز، شاخص قیمت مسکن و قیمت ریالی طلا طی دوره 4Q1391- 1Q1374 با استفاده از رویکرد تصحیح خطای برداری ساختاری(svecm) می پردازد. نتایج آزمون هم انباشتگی حاکی از وجود یک رابطه بلند مدت بین متغیرها در سطح معنا داری 99%، می باشد. با توجه به تعریف نرخ ارز (قیمت هر واحد دلار بر حسب ریال)، نتایج توابع واکنش ضربه نشان می دهد که شوک قیمت ریالی طلا در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اثر منفی و معنادار بر نرخ ارز دارد. همچنین شوک شاخص قیمت مسکن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اثر منفی و معنادار بر نرخ ارز دارد. شوک قیمت نفت خام در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، اثر مثبت و معنادار بر نرخ ارز دارد. نتایج کلی تجزیه واریانس خطای پیش بینی نشان می دهد که بیشترین سهم در واریانس نرخ ارز مربوط به شوک قیمت نفت می باشد که این شوک بیشترین اثر خود را در بلند مدت مدت بر واریانس نرخ ارز بر جای می گذارد. نتایج این بخش نشان می دهد که نتایج واکنش ضربه و تجزیه واریانس با هم کاملا سازگار می باشد و یکدیگر را نیز تایید می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!