ترسیم نقشه فازی عناصر کیفی رضایت مندی مردم از پلیس در نحوه اجرای ماموریت ها

چکیده:
زمینه و هدف

پلیس در شرایط پیچید هامروز برای جلب رضایت مند ی مرد م، ناگزیر به بازبینی شناخت خود از فضای اجتماعی و روانی مرد م و انتظار آن ها از پلیس است و نگرش مطلوب مرد م از پلیس به مشروعیت سازمان و اقد امات نیروی انتظامی می انجامد . در این پژوهش تلاش شده است مولفه های موثر بر جلب رضایت مند ی مرد م از واحد های اجرایی پلیس در نحوه اجرای ماموریت ها شناسایی شوند و با استفاده از مفهوم مدل شکاف، روش نوینی برای ارزیابی عناصر کیفی رضایت مند ی مرد م از پلیس ارائه شود .

روش

روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی، با هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مراجعان به کلانتری ها و پاسگاه ها و پلیس های تخصصی فرماند هی انتظامی شهرستان شیراز تشکیل می د هند . در بازه زمانی سه ماهه چهارم سال 1395، اقد امات لازم د رخصوص مصاحبه و جمع آوری پرسش نامه در مکان های یاد شده براساس نمونه گیری تصادفی، انجام شد . برای تجزیه و تحلیل و یافتن عوامل بحرانی شکست و موفقیت در رضایت مند ی مرد م، از مفهوم مدل شکاف و ترسیم نقشه فازی نوع دوم برای ارزیابی عناصر کیفی استفاده شد .

یافته ها

عوامل بحرانی موفقیت و شکست در رضایت مند ی مرد م از پلیس در نحوه اجرای ماموریت ها با رویکرد فازی نوع دوم در شهر شیراز به دست آمد و حاصل آن، تبیین اساسی ترین راه کارها برای جلوگیری از شکست و حرکت به سمت تعالی و ارتقای عملکرد بود .

نتایج

نتایج پژوهش نشان د اد که روحیه ایثارگری پلیس، قابلیت د سترسی به پلیس، ترجیح د اد ن منافع عمومی به منافع شخصی، صد اقت و خلوص نیت، برخورد قاطع پلیس با مجرمان، توکل و اعتقاد به خد او کاهش آمار جرائم و مجرمان، از مهم ترین عوامل حیاتی در موفقیت پلیس، و تجهیزات لازم، نقش رسانه های داخلی در پشتیبانی از پلیس، مد د کار بود ن پلیس، ایجاد مراکز نظارت همگانی، فراهم کردن تسهیلات لازم برای ارباب رجوع، داشتن گشت در شب و روز و آشنایی با حوزه استحفاظی از مهم ترین عوامل شکست پلیس در جلب رضایت مند ی مرد م توسط واحد های اجرایی پلیس در فرماند هی انتظامی شهرستان شیراز هستند . در این راستا آموزش عمومی پیشگیری از جرائم توسط رسانه ها، تقویت مراکز مشاوره و مد د کاری، فراهم کردن تجهیزات به روز، تکریم ارباب رجوع و تقویت سامانه های خد مات رسانی می تواند رضایت مند ی مرد م از پلیس را بهبود بخشد .

زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!