گزارش مقدماتی بازنگری، بررسی و تحلیل الگوی پراکنش فرهنگ باکون در منطقه فارس

چکیده:
یکی از مهمترین فرهنگ های عصر مس سنگی ایران به موازات دشت شوشان و فلات مرکزی، فرهنگ باکون در فارس است. در بین دشت های فارس، استقرار در دو دشت مرودشت و ممسنی از هزاره های دور تاکنون استمرار دارد. به منظور مطالعه ی چگونگی ارتباط عوامل طبیعی با انتخاب زیستگاه ها و نتیجتا تاثیر این دو بر الگوی پراکندگی محوطه های فرهنگ باکون، طرح بازنگری و بررسی محوطه های دارای این فرهنگ در فارس برنامه ریزی شد و در راستای آن محدوده ی جغرافیایی به مساحت حدودا 226840 کیلومتر مربع مورد بررسی قرار گرفت. از بین 62 محوطه مورد بازنگری تنها از 38 محوطه، سفال باکون الف به دست آمد. برای تحلیل الگوی استقراری این محوطه ها، در ابتدا روابط میان سکونتگاه ها و میزان تاثیر عوامل محیطی بر نوع انتخاب آن ها توسط نرم افزار بررسی سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد سنجش قرار گرفت تا ارتباط بین عوامل محیطی با میزان جذب استقرار محوطه ها مشخص گردد. مطالعه ی اطلاعات به دست آمده، نشان از افزایش وسعت محوطه ها با افزایش ارتفاع از سطح دریا دارد و این همان چیزی است که دشت های فارس را از سایر مناطق فرهنگی ایران متفاوت می کند. سایر عوامل محیطی نظیر فاصله از رودخانه ها و میزان بارش مدل نرمالی را مانند دیگر مناطق نشان می دهد. وضعیت آب وهوایی منطقه، خبر از اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد؛ به همین دلیل، هر جا که محیط اجازه داده، حتی در دشت های کم وسعت میان کوهی، گروه های پرجمعیت ناچار به استقرار شده اند. در این بین محوطه های وسیعی نیز دیده می شوند که با توجه به انبوه داده های باستان شناختی انباشته شده، شاید بتوان آن ها را به عنوان مکان های مرکزی و تاثیرگذار در منطقه به حساب آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!