توزیع امکانات و وضعیت دسترسی به خدمات سلامت در استان کرمان در سال 1392

چکیده:
مقدمه
توزیع عادلانه منابع بخش سلامت از عوامل اساسی در افزایش سطح سلامت جامعه می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان کرمان با تمرکز بر شاخص های بخش سلامت انجام شد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری شامل 23 شهرستان استان کرمان در سال 1392 بود. اطلاعات شاخص های دسترسی در بخش سلامت از مرکز آمار ایران اخذ گردیدند. به منظور تعیین درجه توسعه یافتگی شهرستان ها از روش تاکسونومی، جهت تعیین اوزان شاخص ها از روش آنتروپی شانون و برای رتبه بندی شهرستان ها از روش تاپسیس استفاده گردید و داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل بررسی شد.
نتا یج: بر اساس نتایج روش تاکسونومی، با توجه به وضعیت دسترسی در بخش سلامت نه شهرستان توسعه یافته، هفت شهرستان نیمه توسعه یافته و هفت شهرستان نیز توسعه نیافته تلقی شدند. با روش آنتروپی شانون شاخص نسبت تعداد داروساز به جمعیت شهرستان مهم ترین شاخص در تعیین وزن توسعه یافتگی شهرستان ها بود. روش تاپسیس نشان داد که شهرستان راور رتبه اول و شهرستان ارزوئیه رتبه آخر از نظر توسعه یافتگی را دارند.
بحث و نتیجه گیری
توزیع نامناسب منابع بالاخص در مورد نیروهای انسانی با تحصیلات بالا وجود دارد. احتمالا علت آن است که نیروهای با تحصیلات بالا بیشتر تمایل دارند در مناطقی با سطح امکانات بالا زندگی نمایند. همچنین نبود امکانات درمانی مناسب نیز باعث فاصله گرفتن نیروهای انسانی با تحصیلات بالا از مناطق محروم می شود. شایسته است که سیاست گذاران هنگام تخصیص بودجه و تصمیم گیری های سیاستی، بر اساس اولویت های توسعه یافتگی اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!