بررسی اثرات زئولیت بر جذب کادمیم و وزن خشک در خیار درختی

چکیده:
زمینه و هدف
فلزات سنگین یکی از آلاینده های پایدار غیر قابل تجزیه بیولوژیکی است که می تواند در محیط زیست به آب و خاک وارد شود و از آن جا جذب گیاه و بدین ترتیب وارد زنجیره غذایی شود، بنابراین برای هر یک از فلزات سنگین حدی تعیین شده است که بالاتر از آن می تواند سمی و خطرناک باشد. آلودگی فلزات سنگین نه تنها به طور مستقیم بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، کاهش فعالیت بیولوژیکی و کاهش دستیابی زیستی مواد مغذی خاک تاثیر می گذارد بلکه برای سلامتی انسان از طریق ورود در زنجیره غذایی و امنیت زیست محیطی از طریق نفوذ در آب های زیر زمینی خطر محسوب می شود. کادمیم یکی از عناصر سنگین و آلاینده محیط زیست است که از منابع مختلفی از قبیل کود های شیمیایی وارد خاک و چرخه غذایی انسان می شود. به منظور اصلاح خاک های الوده به عناصر سنگین، مصرف زئولیت توسط محققین مختلفی گزارش شده است.
روش بررسی
به همین منظور آزمایشی گلدانی با هدف بررسی اثر زئولیت بر جذب کادمیم و وزن ماده خشک در خیار درختی طراحی گردید. این بررسی در قالب آزمایش فاکتوریل و در طرح پایه بلوک کاملا تصادفی با 2 تیمار زئولیت (در چهار سطح صفر، 1، 2 و 3 تن در هکتار) و کادمیم (در پنج سطح صفر، 3، 6، 9 و 12 میلی گرم در کیلوگرم) با سه تکرار انجام شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد با افزایش مصرف زئولیت از غلظت کادمیم در گیاه خیار درختی کاسته شده و بیش ترین کاهش در سطح 3 تن در هکتار بود، به طوری که در این سطح مصرف عملکرد ماده خشک گیاه نیز افزایش نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!