بررسی شاخص های آکوستیک صدای بزرگسالان طبیعی فارسی زبان

چکیده:
هدف
ارزیابی صوت به شیوه های مختلفی انجام می شود که یکی از پرکاربردترین و دقیق ترین نوع آن ارزیابی آکوستیک است. از مهم ترین پارامترهایی که در این نوع ارزیابی سنجیده می شود بسامد پایه، آشفتگی بسامد، آشفتگی شدت، نسبت هارمونی به نویز می باشد. مطالعات متعددی در دیگر زبان ها جهت هنجارکردن این پارامترها انجام شده است ولی به دلیل تاثیرپذیری این شاخص ها از ویژگی های زبان شناختی، فرهنگی و نژادی یافته های آن ها قابل تعمیم به زبان فارسی نیست. هدف از انجام این مطالعه تعیین و مقایسه شاخص های آکوستیک فوق بین دو جنس و دو گروه سنی تعیین شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی بر روی 100 بزرگسال طبیعی فارسی زبان20 تا 40 سال شهر تهران انجام شد. نمونه های صوتی افراد (در سه سبک آواسازی) ضبط شد و سپس توسط نرم افزار نسخه 9/3 Praat مورد بررسی قرار گرفت و مقادیر شاخص های آکوستیک فوق استخراج شد.
یافته ها
بسامد پایه تنها شاخصی است که در بین شاخص های مورد بررسی بین دو جنس تفاوت معناداری داشت (05/0p<). نتایج مقایسه ی بین دو گروه سنی در افراد مذکر نشان داد که بسامد پایه (در سبک عادتی و بم) و نیز آشفتگی بسامد (در سبک بم) بین دو گروه سنی تفاوت معناداری داشتند (05/0p<). در افراد مونث شاخص های بسامد پایه (سبک زیر) آشفتگی بسامد (سبک زیر)، آشفتگی شدت در هر سه سبک و نسبت هارمونی به نویز نیز در هر سه سبک با افزایش سن تغییر می کند (05/0p<). در مقایسه بین سبک های صوتی، تغییر سبک از عادتی به زیر و نیز از بم به زیر هم در افراد مذکر و هم در افراد مونث باعث افزایش معنادار نسبت هارمونی به نویز شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله به نظر می رسد شاخص های آکوستیک در زنان بیش تر از مردان تحت تاثیر تغییرات سنی قرار می گیرد. و سبک صوتی بر نسبت هارمونی به نویز تاثیر می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
819 تا 827
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!