مروری بر عوامل موثر بر پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایران طی سال های (1395 - 1379)

چکیده:
هدف
پژوهش در علوم پزشکی اهمیت ویژه ای داشته و در ایران هم به آن توجه خاصی شده است. مطالعات مختلفی در زمینه عوامل موثر بر پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شده اما هر کدام به دیدگاه گروهی خاص پرداخته اند. لذا جهت داشتن تصویری جامع از عوامل موثر بر پژوهش در علوم پزشکی، این مطالعه با هدف مروری بر این عوامل در کشور ایران انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مروری با بررسی پژوهش های انجام شده طی 16 سال اخیر در زمینه عوامل موثر بر پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شده است. جهت بررسی با کلمات کلیدی مرتبط در پایگاه های فارسی، SID، Iranmedex Irandoc Magiran، و نیز معادل های انگلیسی کلمات در پایگاه هایPub med، Scopus، science direct و Google scholar جستجو انجام شد و مطالعات مرتبط بررسی شدند.
یافته ها
از 158 مطالعه به دست آمده 55 مطالعه (46 مطالعه فارسی و 9 مطالعه انگلیسی) وارد مطالعه شدند. با کنار هم قرار گرفتن عوامل مشابه،17 طبقه از عوامل شکل گرفت که شامل طبقاتی از جمله: فردی- شخصیتی، سازمانی- ساختاری، مدیریت، بستر سازی- امکانات، تعامل و کار تیمی بوده است.
نتیجه گیری
عوامل موثر بر پژوهش های علوم پزشکی طیف وسیعی را شامل می شود. در این میان بیش ترین تکرار شامل بستر سازی- امکانات و تجهیزات (26 بار)، سپس شامل مشغله زیاد (22 بار) و در رتبه سوم شامل عوامل فردی- شخصیتی، انگیزه، توانمندی های مرتبط با پژوهش و مسایل مالی و بودجه (21 بار) بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
721 تا 734
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!