تحلیلی بر نشریات علمی ناجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رشد چشمگیر نشریات علمی ناجا، لزوم نگرش کیفی به انتشار نشریات علمی را اجتناب ناپذیر کرده است. از آنجایی که نشریات یادشده در ارتقاء و بهبود سطح دانش اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، اندیشمندان، دانشجویان و در مجموع کارکنان ناجا اهمیت به سزایی دارد، شایسته است در تدوین و اجرای آیین نامه ها و دستورالعمل های تعیین اعتبار و نظارت بر نشریات علمی ناجا بازنگری ژرف صورت پذیرد. هدف اصلی مقاله حاضر، اطلاع رسانی مناسب از آخرین وضعیت نشریات علمی ناجا در سطح مسئولان ملی ذی ربط است.
روش
پژوهش حاضر از نوع کیفی است. جامعه آماری تمامی گروه دبیران نشریات ناجا که براساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و از میان آنها گروه دبیران 40 نشریه که در مجموعه 320 نفر در تکمیل پرسشنامه مشارکت نموده اند. برای تحقق این اهداف، از ابزار پرسشنامه ای باز- پاسخ (9 صفحه و 19 سوال) که در آن نشریات علمی ناجا در سه قالب قابلیت ها، چالش ها و راهبردهای اجرایی در افق برنامه ششم طراحی و بین ارکان نشریات توزیع و در یک فرایند طولانی مدت 40 پرسشنامه جمع آوری شد و از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای استقرایی برای تجزیه و تحلیل دیدگاه ها استفاده شد.
یافته ها و نتایج
در بعد قابلیت نشریات ناجا، ارتقاء سطح علمی کارکنان و ایجاد زمینه مشارکت علمی با نشریات برون سازمانی در همه ابعاد مهمترین مولفه محسوب می شود. در بخش چالش ها مواردی که تقریبا در همه ابعاد مشترک بوده است شامل ضعف در داوری و چاپ مقالات، کمبود بودجه و هزینه، کمبود فرصت و نداشتن تخصص بوده و در راستای راهبردهای اجرایی برای استفاده از قابلیت ها و رفع چالش ها می توان به ارزیابی مداوم عملکرد دست اندرکاران، به کارگیری افراد متخصص و برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد. گفتنی است از آنجایی که هر پرسش (مولفه) حوزه خاصی از نشریات را ارزیابی می کند، مخاطبان، بهره برداران و دست اندرکاران نشریات علمی می توانند بر اساس نیاز موضوعی، تحلیل و پیشنهاد های مرتبط را مورد مداقه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!