تاملی در امکان و فایده تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران

چکیده:
تاریخ شفاهی شاخه ای جدید از پژوهش های تاریخی است که منبع آن مردم اند و مرجع آن اقوال ایشان. در شاخه تاریخ معماری ایران نیز بسیارند کسانی که با معماری ایران آشنایند و می توانند منبعی ارزشمند برای تاریخ معماری باشند. اما منابع تاریخ شفاهی عمری به درازای عمر یک انسان دارند؛ انسان ها به زودی از میان ما خواهند رفت و رفتن آنها برابر است با از دست دادن گنجینه ای از شناخت در این باره. هرچند ضرورت پرداختن به این منابع میرا در مطالعات تاریخ معماری و به ویژه تاریخ معماری ایران به ظاهر روشن است، تاکنون هیچ تامل جدی در این باره نشده است.
این مقاله جستجویی است درباره فواید توجه به منابع شفاهی در تاریخ معماری و دستاوردهای احتمالی تاریخ شفاهی معماری ایران. بحث در این باره مستلزم شناخت فایده تاریخ شفاهی است. اصحاب تاریخ شفاهی بر وجوه مختلف تاریخ شفاهی تاکید و به دو رویکرد اصلی در تاریخ شفاهی تمایل دارند. اختلاف اصلی این دو رویکرد بر سر فایده ای است که بر تاریخ شفاهی مترتب می دانند. از آن دو، یکی در پی یافتن اطلاعات تاریخی از وقایع گذشته است و تولید شواهد تاریخی جدید و دیگری در جستجوی تفاسیر تاریخی است و پدید آوردن روایت های تاریخی نو. اختیار هریک از این دو رویکرد در تاریخ معماری ایران نیز دستاوردهای متفاوتی در پی خواهد داشت.
در این مقاله، نخست از تعریف اجماعی تاریخ شفاهی می گوییم و در پی آن به تعریفی برای تاریخ شفاهی معماری ایران می رسیم. سپس از امکان پرداختن تاریخ شفاهی به وقایع گوناگون تاریخ معماری می گوییم. پس از آن به اختلافات حوزه تاریخ شفاهی و دو رویکرد برآمده از آن می پردازیم و براساس آن فواید گوناگون تاریخ شفاهی را در حوزه تاریخ معماری ایران می جوییم. در این راه برای نمایاندن موقعیت کنونی حوزه تاریخ شفاهی معماری در ایران و جهان، به اختصار برخی از پژوهش های انجام یافته در این شاخه ها را نیز برمی شماریم.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!