نقد و بررسی کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک»

چکیده:
کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» اثر یوسف نیک فام سال به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان 1393 مرکزی به چاپ رسیده است. این کتاب هفت بخش ذیل را در بر دارد: پیشینه فعالیت های سیاسی در اراک از مشروطیت تا انقلاب اسلامی؛ ؛ روزشمار 1357-1287برخی از اعتراضات مردمی در اراک سالهای انقلاب اسلامی در اراک از نگاه روزنامه های اطلاعات و کی هان (مرداد تا نفر از فعلان انقلاب اسلامی؛ شهدای 13)؛ خاطرات شفاهی 1357اسفند انقلاب در اراک؛ اسناد - تصاویر و منابع- ماخذ.
تاریخ شفاهی، روش خاصی از تاریخ پژوهی است که بیشترین اتکای آن برای ثبت تاریخ، اظهارات راوی است. نقطه تمرکز این پژوهش، خاطرات شفاهی کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک می باشد که سیزده راوی را دربر دارد. هدف نیز بررسی و نقد این خاطرات از دو زاویهی مصاحبه و تدوین، به سبب جداناپذیری این دو مقوله از یکدیگر، می باشد. مصاحبه گر باید بتواند به خوبی اطلاعات روایتگر را که تنها براساس تجربه شخصی او صورت گرفته است از صندوقچه ذهن و خاطرات او بیرون آورد و تدوینگر هم بایستی بتواند این خاطرات شفاهی را به نگارشی مطلوب برساند. در این پژوهش نقد خاطرات به شیوه نقلی-تحلیلی انجام شده است. به نظر می رسد که مهم ترین نقد وارده بر این خاطرات پرسش سوالات کلی از مصاحبه شونده و عدم واکاوی جزییات آن سوال ها، از سوی مصاحبه گر بوده است. نکته مهم و قابل اعتنا در این نوشتار آن است که نقدهای مطرح شده، به شکل غیرمستقیم نوعی راهکار به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند ارائه خواهد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!