میزان فرسودگی شغلی بین پرستاران بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده:
مقدمه
فرسودگی شغلی نشانگانی است که در محیط کار و در نتیجه شرایط استرس زای شغلی ایجاد شده واثرات مخرب آن در شغلهای مددرسان از جمله حرفه پرستاری بسیار مشهود است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فرسودگی شغلی در پرستاران بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
مواد و روش کار
این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی بود که به صورت مقطعی بر روی 228 نفر از پرستاران 4 بیمارستان کودکان بهرامی، عمومی ضیائیان،روانپزشکی روزبه و پوست رازی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار داشتند انجام شد. انتخاب بیمارستانها و نمونه ها به صورت تصادفی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود و داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان فرسودگی شغلی در بین پرستاران بیمارستانهای مورد مطالعه با نمره میانگین1/99 کمتر از حد متوسط است. میانگین نمره در بعد خستگی عاطفی(هیجانی)2/26، در بعد مسخ شخصیت 1/ 44 و در بعد کاهش احساس کفایت فردی 2/02 برآورد گردید. طبق نتایج تحلیل رگرسیون، بالا رفتن سطح تحصیلات کم بودن سابقه کاری، استخدام غیر رسمی و اشتغال در بیمارستان روانپزشکی بخت ابتلا به فرسودگی شغلی را افزایش می دهد.
بحث و نتیجه گیری
میزان فرسودگی شغلی در پرستاران مورد مطالعه کمتر از میانگین برآورد گردید. نظر می رسد مدیران باید تلاش نمایند این نشانگان را تا حد امکان در پرستاران کاهش دهند تا علاوه بر توجه به سلامت پرستاران، زمینه لازم برای افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بیمارستان ها فراهم شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
595
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!