مدل سازی توسعه شهری با استفاده از مدل تلفیقی خودکاره سلولی و الگوریتم جستجوی گرانشی (منطقه مورد مطالعه: شهر شیراز)

چکیده:
به مرور زمان و به دلیل افزایش جمعیت و مهاجرت های بی رویه، شهرها گسترش یافته و دستخوش تغییرات و دگرگونی شده اند. شناسایی و آشکارسازی این تغییرات نقش مهمی در مدیریت و توسعه پایدار شهری دارد. مدل های توسعه شهری به دو دسته کلی مدل های سلولی و برداری تقسیم می شوند. مدل های سلولی خود به سه دسته مدل های تجربی، پویا و تلفیقی تقسیم می شوند. در این تحقیق از مدل تلفیقی خودکاره سلولی و الگوریتم جستجوی گرانشی (GSA) جهت مدل سازی توسعه شهری شهر شیراز در سال های 1990 تا 2000 استفاده شده است. از الگوریتم GSA برای تنظیم قوانین انتقال استفاده شده است. داده های مورد استفاده در این تحقیق تصاویر ماهواره ای Landsat و مدل ارتفاعی رقومی مربوط به شهر شیراز می باشند. پنج پارامتر شامل فاصله از راه ها و معابر اصلی، همسایگی شهری، شیب، فاصله از مراکز جذب و فاصله از فضاهای سبز به عنوان پارامتر های موثر در توسعه شهری شهر شیراز انتخاب شده اند. براساس نتایج به دست آمده، ضریب کاپا و صحت کلی مدل طراحی شده به ترتیب برابر 54/66% و 92% می باشند. با استفاده از GSA، تنظیم خودکاره سلولی تسهیل شده و روش پیشنهادی به جواب مناسب در تعداد تکرارهای کمتری رسیده است. نتایج نشان می دهد از روش پیشنهادی می توان جهت مطالعه مدل رشد شهری استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!