بهبود روش طبقه بندی ماشین بردار پشتیبان در سیستم های اطلاعات مکانی فراگستر جهت پایش بیماران آسمی

چکیده:
بیماری آسم یکی از مشکلات عمده در سلامت عمومی انسانها است که زندگی میلیونها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نظر به اینکه این بیماری تحت تاثیر عوامل محیطی متفاوتی می باشد و روشی برای درمان قطعی مبتلایان وجود ندارد؛ شناسایی مناطق خطر تشدید آسم فرد بیمار و اعلام هشدارهای لازم در زمان مناسب گام موثری در مدیریت و پایش این بیماری به حساب می آید. یکی از جدیدترین و کاربرپسندترین بسترهای محاسباتی در پایش زندگی روزانه افراد و به ویژه بیماران، سیستم های اطلاعات مکانی فراگستر می باشند؛ زیرا این سیستمها خدمات خود را به کاربران به صورت زمینه آگاه و با کاهش تعامل با کاربر ارائه می دهند. شرایط و ویژگی های این سیستم های جدید، تطبیق و بهبود روش های مدلسازی مورد استفاده در آنها را ضروری می سازد. این تحقیق با بهبود روش ماشین بردار پشتیبان، به پیش بینی وضعیت آسم بیماران در چارچوب بسترهای محاسباتی فراگستر می پردازد. روش پیشنهادی با قابلیت بهره گیری از داده های بدون برچسب و برچسب دار در فضای زمینه، فرآیند پیش بینی وضعیت بیماری آسم را بهبود می بخشد. برای پیاده سازی مدل پیشنهادی، داده های موردنیاز شامل انواع آلاینده ها، دما، رطوبت، فشار هوا، مکان افراد، فاصله از پارک ها، خیابان ها و اطلاعات شخصی در 270 موقعیت مختلف برای بیماران مبتلا به انواع آسم اخذ گردید. برچسب داده های جمع آوری شده، وضعیت بیماری آسم بود که توسط پیک فلومتر در برخی از موقعیت ها ثبت شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، نتایج پیش بینی با نتایج الگوریتم اصلی ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم کلونی مورچه ها در حالات مختلف مقایسه گردید. به طور میانگین، نتایج حاکی از دقت 90 درصدی روش پیشنهادی و بهبود 12 درصدی نسبت به روش های مذکور بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!