پردازش سری زمانی تداخل سنجی تصاویر راداری COSMO-SkyMed به منظور محاسبه نرخ فرونشست در محدوده سازه های زمینی و زیرزمینی در شهر تهران

چکیده:
بررسی تغییرات سطحی بویژه فرونشست اتفاق افتاده در محدوده سازه های مهم زمینی و زیرزمینی و شناسایی رفتار دینامیک سطحی این سازه ها همواره یکی از چالش های بزرگ و مهم در دهه های اخیر بوده است که هزینه های زیادی را نیز متوجه ارگان های مختلف کرده است. یکی از فناوری های نسبتا جدید برای بررسی این جابه جایی ها فناوری تداخل سنجی راداری است، لذا در این پژوهش از این فناوری با تکیه بر تصاویر راداری COSMO-SkyMed با قدرت تفکیک بالا برای بررسی فرونشست در محدوده برخی از سازه های زمینی و زیرزمینی مهم شهر تهران بین سال های 2014 تا 2016 استفاده شده است. برای آنالیز سری زمانی تداخل سنجی در این پژوهش از روش پراکنش کننده های دائمی در پکیج StaMPS تحت دو رویکرد PS و SBAS استفاده شد و نتایج هر دو روش پردازش نشان داد که در قسمت جنوب غربی شهر تهران و در مناطق شهرداری 9، 17، 18، 19 و 21 فرونشست معناداری در فاصله زمانی این یک سال اتفاق افتاده است که متوسط نرخ آن در جهت خط دید ماهواره چیزی در حدود 61 میلی متر در سال می باشد. همچنین در ادامه این پژوهش با تکیه بر نتایج بدست آمده از پردازش سری زمانی تداخل سنجی راداری و شناسایی مناطق خطر، به بررسی تغییرشکل های اتفاق افتاد در محل برخی از سازه های مهم از جمله؛ برج میلاد، استادیوم آزادی، برج آزادی، فرودگاه مهرآباد و همچنین تغییرات سطحی در مسیر متروی تهران پرداخته شده تا مناطقی که در معرض خطر هستند را شناسایی کرده و جهت انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب در آینده به ارگان های زیربط معرفی شوند. نتایج و آنالیزها نشان می دهد که در محدوده برج و میدان آزادی ما شاهد فرونشستی به اندازه 30 میلی متر در سال و برای محدوده فرودگاه مهرآباد این مقدار بسیار چشمگیر و به میزان 60 میلی متر در سال در جهت خط دید ماهواره است، در مناطق 5 و 22 شهرداری نیز رفتار جابه جایی دو سازه مهم برج میلاد و استادیوم آزادی را در میدان تغییر شکل سری زمانی بررسی کردیم که در محدوده برج میلاد ما شاهد فرونشستی به اندازه 16 میلی متر در سال و در اطراف و خود استادیوم آزادی شاهد فرونشستی نبود و این جابه جایی تقریبا صفر در این نواحی محاسبه شده است، در متروی تهران وضعیت سه مسیر اصلی؛ خط 1 (کهریزک به سمت تجریش)، خط2 (صادقیه به سمت فرهنگسرا)، خط3 (آزادگان به سمت قائم) با نتایج استخراج شده از تحلیل سری زمانی تداخل سنجی تطبیق داده شد. نتایج پردازش نشان می دهد که خوشبختانه در طول مدت این یک سال فرونشست معنی داری در مسیر این خطوط اتفاق نیفتاده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!