آشکارسازی ویژگی مبنای تغییرات مناطق شهری با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی ازدحام ذرات و ژنتیک

چکیده:
امروزه داده های مکانی و شهرها تحت تاثیر عوامل طبیعی یا مصنوعی به سرعت دچار تغییرات می شوند. این تغییرات سبب از دست رفتن اعتمادپذیری اطلاعات جهت برنامه ریزی های شهری، مدیریت صحیح منابع و ناکارامدی سیستم های اطلاعات مکانی می شود. از این رو آشکارسازی هر چه دقیق تر تغییرات یکی از دغدغه های متخصصین و پژوهشگران سنجش ازدور و فتوگرامتری می باشد. علی رغم وجود اطلاعات طیفی غنی و مفید در تصاویر ماهواره ای با حد تفکیک بالا، گاها استفاده ی صرف از این اطلاعات بدلیل افزایش تنوع داخلی مناطق همگن متعلق به یک کلاس، پاسخگوی دستیابی به دقت های مورد نیاز نخواهد بود و در عمل نیاز به این است که روش های پیشرفته جهت آنالیز این داده ها بکار گرفته شود که یکی از این آنالیزها استفاده از ویژگی ها و اطلاعات مکانی موجود در تصویر می باشد. تنوع و گوناگونی ویژگی های استخراجی، استفاده از الگوریتم های بهینه سازی به منظور دستیابی به ویژگی های بهینه را ایجاب می کند. جهت دستیابی به ویژگی های بهینه و یافتن پارامترهای بهینه ی ماشین بردار پشتیبان بصورت همزمان، از الگوریتم های بهینه سازی ازدحام ذرات باینری و ژنتیک باینری استفاده شده است. همچنین با توجه به ضعف عمده ی روش پس از طبقه بندی در آشکارسازی تغییرات درون کلاسی و برخورداری تصاویر مورد استفاده از شرایط بد رادیومتریکی که کار قطعه بندی را با دشواری مواجه می سازد، از طبقه بندی دوکلاسه تفاضل ویژگی های استخراجی، جهت آشکارسازی تغییرات استفاده شده است. در این مقاله علاوه بر ویژگی های طیفی، از ویژگی های بافتی استخراجی از حوزه ی مکان و فرکانس جهت تولید نقشه باینری تغییرات تصاویر با حد تفکیک بالای شهرک آزادشهر تهران بهره گرفته شده است. دقت کلی 45/93 و ضریب کاپای 87/0 در مقابل دقت کلی 03/91 و ضریب کاپای 82/0 حاکی از برتری الگوریتم ازدحام ذرات نسبت به الگوریتم ژنتیک در انتخاب ویژگی و یافتن پارامترهای بهینه ی ماشین بردار پشتیبان بصورت همزمان جهت دستیابی به نقشه باینری تغییرات دارد. محاسبه ی سهم هر یک از 10 نوع ویژگی مورد استفاده، توسط سه معیار معرفی شده در این مقاله (تاثیرگذاری، تاثیرگذاری جزئی و تاثیرگذاری کلی)، نشان دهنده ی کارایی استفاده از سایر فضاهای رنگی، ویژگی های استخراجی از تبدیل ویولت و ویژگی های استخراجی از حوزه مکان (ماتریس رخداد توام) بوده و همچنین منعکس کننده ی ضعف استفاده ی صرف از اطلاعات طیفی جهت آشکارسازی تغییرات در تصاویر با حد تفکیک بالا می باشد. مقایسه روش پیشنهادی با سایر تحقیقات نشان از کارایی روش پیشنهادی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!