اثر هزینه های کل دولت بر نرخ ارتکاب جرم در ایران

چکیده:
جرم یک پدیده نامطلوب اجتماعی است که امنیت و آسایش مردم را از بین می برد و فضای نامطمئنی را در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی به وجود می آورد. رشد جرم، رفاه اجتماعی را کاهش می دهد و هزینه هایی را بر دولت و مردم تحمیل می کند. دولت از طریق سیاست گذاری مناسب و انجام هزینه هایی در بخش های انتظامی و امنیتی کشور می تواند میزان ارتکاب جرائم در جامعه را کنترل کند. در این راستا، سالانه هزینه هایی از سوی دولت در بخش های مختلف از جمله امور انتظامی و امنیتی کشور برای مبارزه با جرم انجام می شود که لازم است عملکرد آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. هدف از ارائه این مقاله، بررسی اثر هزینه های دولت شامل هزینه های جاری و عمرانی بر نرخ ارتکاب جرم (قتل) با استفاده از روش تحلیل رگرسیون است. مدل تحقیق با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی بر مبنای اطلاعات نمونه از جامعه اقتصاد ایران طی سال های 1350 تا 1391 تخمین زده می شود. نتایج حاصل از برآورد مدل ها نشان می دهند رابطه منفی و معنی داری بین نرخ جرم و هزینه های عمرانی و جاری دولت در دوره تحت بررسی وجود دارد؛ به نحوی که شوک مثبت هزینه های دولت، نرخ ارتکاب جرم را کاهش می دهد. در سال هایی که هزینه های دولت در بخش های انتظامی، امنیتی و زیر بنایی افزایش می یابد، نرخ ارتکاب جرم در سطح پایین تری قرار دارد. از دیگر عوامل موثر بر نرخ جرم، بیکاری و قیمت کالاها هستند که براساس نتایج تحقیق این عوامل، اثر مثبت و معنی داری بر ارتکاب جرم دارند. با توجه به اثر منفی هزینه های دولت بر نرخ جرم در ایران، به نظر می رسد تقویت بودجه جاری و عمرانی نهادهای انتظامی و امنیتی کشور، اثر بازدارندگی قوی در کاهش نرخ جرم دارد که لازم است در برنامه های توسعه کشور مورد توجه نظام سیاست گذاری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!