بررسی کیفیت زندگی و ارتباط آن با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت بیماری پیچیده و مزمنی است که بر کیفیت زندگی بیمار اثر میگذارد. پژوهش های متعدی نشان داده اند کیفیت زندگی در افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی کمتر می باشد، اما در کمتر پژوهشی به بررسی ارتباط کیفیت زندگی و کنترل قند خون در این افراد پرداخته شده است پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی و ارتباط آن با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گرفت.
مواد وروش کار
مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی – تحلیلی ) می باشد که 250نفر بیمار دیابتی نوع 2 مراکز بهداشتی درمانی روستایی انتخاب شدند. متغیرهای دموگرافیک و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد 36 – SF گردآوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیزواریانس و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS v.21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
میانگین نمره کلی کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه 6/19±3/58 می باشد و مردان در کلیه ابعاد کیفیت زندگی از نمره بالاتری نسبت به زنان برخوردار بودند. بین ابعاد جسمی ، روانی و کیفیت زندگی با HbA1C رابطه معنی دار آماری وجود نداشت. ولی بین سطح تحصیلات و وضعیت تاهل با کیفیت زندگی و ابعاد آن ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد(p>0.05).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه بیماران در ابعاد جسمی، روانی و کیفیت زندگی دارای وضعیت نامطلوبی بودند توصیه می شود، مسئولین برنامه ریزی درجهت اتخاذ تدابیر پرستاری به منظور پیشگیری و یا کنترل عوارض انجام داده و برنامه هایی با محتوای ارائه خدمات مشاوره ای ، بهبود خدمات پزشکی و بهداشتی ، افزایش مشارکت اجتماعی و اجرای برنامه های خود مراقبتی اتخاذ نمایند که در ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران تاثیر گذار باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
141 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!