ژئوشیمی پریدوتیت های گوشته ای زون سیستان (غرب زاهدان و شمال سهل آباد)، شرق ایران

پیام:
چکیده:
رخنمون های افیولیتی زون سیستان (غرب زاهدان و شمال سهل آباد) نمایانگر باقیمانده های لیتوسفر اقیانوسی نئوتتیس در حد فاصل بلوک های قاره ای لوت و افغان هستند. در این مناطق، پریدوتیت های گوشته ای بیشترین حجم سنگ های متعلق به مجموعه افیولیتی را به خود اختصاص داده و عمدتا شامل هارزبورژیت تا کلینوپیروکسن- هارزبورژیت هستند. شواهد پتروگرافی و تغییرات ژئوشیمیایی همچون تغییرات CaO (88/0 تا 94/2 درصد وزنی)، Al2O3 (76/0 تا 51/3 درصد وزنی) و MgO (79/38 تا 24/45 درصد وزنی) حاکی از مقادیر متفاوت تهی شدگی در این سنگ هاست. داده های شیمیایی کروم اسپینل نشان می دهد که این کانی حساسیت زیادی نسبت به آلتراسیون داشته بطوری که آلتراسیون باعث افزایش تمرکز Fe، Mn و در مواردی Si و کاهش تمرکز Al و Mg درکروم اسپینل شده است. بعلاوه در نتیجه آلتراسیون، Mg# کاهش و Cr# افزایش یافته است. چون ترکیب این کانی در تفاسیر پتروژنتیک بطور گسترده استفاده می شود باید حساسیت های لازم در این زمینه اعمال شود. بر اساس داده های شیمیایی کروم اسپینل سالم در یکی از نمونه های کلینوپیروکسن- هارزبورژیتی، میزان ذوب بخشی حدود 11 تا 5/11 درصد بدست آمده است. بعلاوه ترکیب این کانی از نظر مقدار Cr# (5/27 تا 6/28)، Mg# (9/64 تا 8/65) و Al2O3 (3/42 تا 4/ 43 درصد وزنی) بر جایگاه ژئودینامیک مشابه با پریدوتیت های آبیسال یا جایگاه MORB دلالت دارد. گرچه قیاس شیمی سنگ کل این نمونه و دیگر نمونه ها نشان می دهد که میزان تهی شدگی در پریدوتیت های مطالعه شده همخوان با دیگر مناطق زون سیستان تغییرات نسبتا گسترده ای دارد که می تواند گواه تحول در جایگاه تکتونوماگمایی زایش لیتوسفر اقیانوسی بین جایگاه MORB و SSZ باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!