اندازه گیری سطح فیبرینوژن در بیماران مبتلا به ترومای لگن

چکیده:
شکستگی لگن بعد از ترومای سر شایع ترین علت مرگ در بیماران ترومایی می باشد و علت اصلی مرگ در این بیماران، خون ریزی و شوک هیپو ولمیک ناشی از آن است. تشخیص و درمان سریع و مناسب، می تواند در بهبود پیامد نهایی این گونه بیماران تاثیر گذار باشد. درمان اصلی شامل فیکس کردن لگن و احیائ همودینامیک بیمار با استفاده از مایعات ایزوتونیک و فراورده های خونی تا فراهم شدن شرایط لازم برای عمل جراحی یا آنژیوگرافی است. یافته های جدید نشان می دهند که فیبرینوژن نقشی حیاتی در دستیابی و نگهداری هموستاز، به ویژه در بیمارانی که به میزان قابل ملاحظه ای خون از دست داده اند، دارد. به نظر می رسد غلظت فیبرینوژن پلاسما که یک گلیکوپروتئین کلیدی در آبشار انعقادی است، به طور مستقل با خونریزی مرتبط باشد و انفوزیون پروفیلاکسی کنستانتره فیبرینوژن باعث کاهش خونریزی شود. سطح فیبرینوژن به عنوان یک عامل تعیین کننده در پیشگویی مرگ و میر 28 روزه بیماران مبتلا به خونریزی شدید ترماتیک معرفی شده است. تزریق کنستانتره فیبرینوژن در مقایسه با FFP نتایج بهتری در بهبود پیامد و کاهش نیاز به سایر اجزای خونی داشته و موجب افزایش احتمال بقا بدون افزایش ریسک ترومبو آمبولی وریدی شده است. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که 2/19 درصد از بیماران دچار خونریزی شدید ناشی از تروما دارای فیبرینوژن زیر 2 گرم در لیتر بوده اند. نویسندگان این نامه 60 بیمار مبتلا به شکستگی تروماتیک لگن با میانگین سنی 30/20 ± 12/51 سال (85 – 11) را مورد بررسی قرار دادند (30/58 درصد مرد). 42 (0/70 درصد) مورد با شکستگی راموس یک یا دو طرفه، 17 (3/28 درصد) مورد با شکستگی بال ایلیاک و یک (7/1 درصد) مورد با شکستگی استابولوم مراجعه کرده بودند. 7/16 درصد بیماران هموگلوبین زیر 10 میلی گرم در دسی لیتر و 7/21 درصد فشار خون سیستولیک زیر 90 میلی مترجیوه در بدو ورود به بخش اورژانس داشتند. میانگین سطح خونی فیبرینوژن در این گروه از بیماران 24/40 ± 85/261 (368-200) میلی گرم در دسی لیتر بود. به عبارتی با توجه به رنج نرمال تعریف شده برای کیت مورد استفاده برای مطالعه (شرکت مهسا یاران) هیچ یک از بیماران در محدوده هیپوفیبرینوژنمی (زیر 200 میلی گرم در دسی لیتر) قرار نداشتند. به نظر می رسد شاید متغیر هایی نظیر شدت تروما، ویژگی های نژادی، بیماری های زمینه ای، شدت خونریزی، نوع شکستگی و... نیز در میزان فیبرینوژن پلاسما و کاهش آن به دنبال خونریزی تاثیر گذار باشند. در هر صورت اظهار نظر نهایی در مورد تاثیرات تزریق فیبرینوژن به جای فراورده هایی نظیر FFP نیازمند مطالعات بیشتر و دقیق تر با در نظر گرفتن سایر متغیر های تاثیر گذار در پیامد این گونه بیماران دارد. با این حال با توجه به مطالعات تایید کننده نقش فیبرینوژن در بهبود پیامد بیماران با خونریزی شدید، به نظر می رسد اندازه گیری سطح پلاسمایی فیبرینوژن و تزریق آن برای بیماران مبتلا به هیپوفیرینوژنمی، راهکار عاقلانه ای در مدیریت این گونه بیماران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1746243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!