پایداری منابع آب و ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی درحوضه های آبریز

پیام:
چکیده:
بنا به مطالعات انجام شده، میزان آب شیرین تجدید شونده سالانه قابل دسترس برای هر نفر در ایران که در سال 1334 شمسی 6203 متر مکعب بوده و در سال 1369 به 2025 متر مکعب، یعنی کمتر از یک سوم، کاهش یافته است. این رقم در سال 1404شمسی به میزان 814 مترمکعب می رسد و به این ترتیب ایران به جرگه کشورهایی که با کمبود آب مواجه است، خواهد پیوست. براساس تازه ترین آمار ارایه شده از سوی وزارت نیرو، درحال حاضر بیش از یک میلیون حلقه چاه آب شامل عمیق و نیمه عمیق در کشور وجود دارد که این چاه ها با دریافت مجوز قانونی حفر شده اند. تعداد چاه های عمیق حفر شده در کشور بالغ بر 205 هزار و 511 حلقه است و تعداد چاه های نیمه عمیق به 553 هزار و 87 حلقه می رسد. از سوی دیگر، با افزایش تعداد چاه های حفرشده در ایران، نقش و تعداد قنات ها و چشمه ها که روزگاری تنها منبع تامین آب ایران بودند نیز کاهش یافته است. به طوری که هم اکنون در کل کشور 50 هزار و 839 رشته قنات وجود دارد که البته بسیاری از آنها روبه نابودی هستند. تعداد چشمه های موجود در ایران نیز به 254 هزار و 554 رشته می رسد که به دلیل افت آب های زیرزمینی، تعداد چشمه-ها رو به کاهش است. حال در این بین این پرسش باقی است که مدیریت منابع آب کشور در این حوزه آیا اصولی عمل کرده است یا خیر؟ در مطالعه کنونی وضعیت بحرانی آب کشور از نظر وضعیت چاه ها، قنات ها و چشمه ها مورد بررسی قرار گرفته است که تمرکز بر منابع آبی رود کر در استان فارس دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!