برآورد اثر کاربرد زئولیت بر پارامترهای انتقال در خاک های مختلف با مدل Hydrus-1D

چکیده:
استفاده از مدل ها در پیش بینی حرکت املاح و آلاینده ها در خاک، می تواند موجب صرفه جویی زیاد در وقت و هزینه ها گردد. مدل نرم‏افزاری Hydrus-1D به منظور شبیه سازی یک بعدی حرکت آب، حرارت، املاح و ویروس ها در شرایط مختلف رطوبتی محیط متخلخل توسعه یافته است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین ضرایب انتقال در ستون های خاک دست خورده در بافت های مختلف و با تیمار های مختلف زئولیت با استفاده از مدل Hydrus-1D می باشد. برای انجام این پژوهش سه نوع خاک لومی، لوم شنی و لوم رسی در دو تیمار صفر و 8 گرم زئولیت در هر کیلو گرم خاک استفاده شد. برای تعیین ضرایب انتقال از غلظت تقریبی زهاب خروجی اندازه گیری شده توسط دیگران (mg cm-326/2-0) استفاده شد. با سبک تر شدن خاک، مقدار رطوبت غیر متحرک کاهش و مقدار ضریب پراکندگی هیدرودینامیکی افزایش می یابد. با توجه به پارامتر های هیدرولیکی در نظر گرفته شده و معادله رگرسیونی ارائه شده توسط محققین دیگر، روند کاهشی مقدار رطوبت غیر متحرک با کاهش هدایت هیدرولیکی اشباع، همخوانی داشته است. مقدار ضریب پراکندگی برآورد شده در تیمار بدون زئولیت در محدوده مقدار بدست آمده آن در خاک دست خورده گزارش شده توسط محققین دیگر می باشد. روند تغییرات پارامتر های انتقال املاح محاسبه شده از روی منحنی دررو با روش تحلیلی توسط محققین دیگر، با پارامترهای برآورد شده توسط مدل Hydrus-1D مشابه می باشد. مقدار شاخص توافق ویلموت در همه تیمارها بیشتر از 90% و مقدار شاخص NRMSE در اکثریت تیمار ها نزدیک 20% می باشد، که این نشان دهنده دقت نسبتا خوب مدل در تخمین ضرایب انتقال املاح می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!