شبیه سازی انتقال، پخش جوی و نهشت آلاینده های هسته ای رها شده از یک حادثه فرضی در نیروگاه بوشهر

چکیده:
حوادث هسته ای چرنوبیل و فوکوشیما نشان دادند که حادثه هسته ای مسئله ای در مقیاس منطقه ای نیست و هسته های پرتوزا تحت شرایط جوی، صدها و هزاران کیلومتر پخش و انتقال می یابند و تاثیر درازمدت نامطلوب و خطرناک روی محیط زیست و سلامتی انسان ها می گذارند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به شبیه سازی انتقال، پخش جوی و نهشت آلاینده های هسته ای رهاشده از حادثه فرضی نیروگاه بوشهر با استفاده از مدل HYSPLIT پرداخته شده است. حادثه فرضی نیروگاه بوشهر براساس بزرگ ترین حادثه هسته ای جهان، حادثه چرنوبیل، طراحی شده است. در این پژوهش، فرض شده که حادثه نیروگاه هسته ای بوشهر در اول دی ماه 1393 اتفاق افتاده و مهم ترین هسته های پرتوزا یعنی سزیم-137، ید-131، استرانسیم-90، پلوتونیم-239 و تلوریم-132 در این شبیه سازی استفاده شده است. نتایج شبیه سازی در بازه زمانی یک ماه نشان می دهد که مواد هسته ای رها شده از این حادثه شهرستان های تنگستان، دشتی، دیر، کنگان، جم و عسلویه را بیشتر از مناطق دیگر آلوده می کنند و بیشینه نهشت آلاینده های هسته ای در بخش ساحلی شهرستان تنگستان است. آلودگی هسته ای ناشی از این حادثه تاثیر زیادی روی مناطق جنوبی، جنوب شرقی، شرقی و بخشی از مناطق شمال شرقی ایران می گذارد و در این مدت نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای آسیایی، بخشی از قاره آفریقا، آمریکا، اروپا و حتی استرالیا را نیز به مقادیر کمتر، تحت تاثیر قرار می دهد. در ایران بیشینه غلظت آلاینده های هسته ای در شهرهای لامرد و بندرعباس است. در اولین روز حادثه، بیشینه غلظت مواد پرتوزای ورودی به لامرد در ارتفاع 10 متری و بیشینه نهشت آن ها در این شهر است. همچنین در این مقاله، حادثه فرضی راکتور بوشهر در اول دی ماه 1393 با حوادث فرضی راکتور بوشهر در اول فروردین، اول تیر و اول مهر 1394 مقایسه شده است. به دلیل تاثیر تقریبا یکسان سامانه های فشاری بر نیروگاه بوشهر، پخش و انتقال مواد هسته ای رها شده از حادثه اول تیر و حادثه اول مهر در جهت جنوب شرقی نیروگاه بوده که با حادثه اول دی تقریبا مشابه است. با گذشت زمان، پخش و انتقال هسته های پرتوزا متفاوت می شود اما در هر سه حادثه بیشترین آلودگی برای مناطق جنوبی ایران است. از نتایج این پژوهش، تحت شرایط جوی مشابه می توان در فوریت های هسته ای نیروگاه بوشهر استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
635 تا 650
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!