ارزیابی مکان یابی زمین لرزه در دو شبکه لرزه نگاری محلی و منطقه ای در البرز مرکزی

نویسنده:
چکیده:
مکان یابی قابل اعتماد زمین لرزه یکی از مهم ترین معیارها در بررسی لرزه خیزی، لرزه زمین ساختی و تحلیل خطر لرزه ای است؛ در این بین، تعیین ژرفای رویدادها، چالش برانگیزتر و البته مهم است. در این مطالعه، لرزه های ثبت شده همزمان توسط شبکه محلی موقت لبه جنوبی البرز مرکزی در سال 2006 و شبکه منطقه ای لرزه نگاری تهران، ارزیابی شده اند. برای این کار، رویدادهای ثبت شده در هر دو شبکه، بدون تصحیح زمانی در فایل گزارش داده ها (S-files)، در نرم افزار سایزن (SEISAN) و با کمک مدل ساختار سرعتی پوسته و نسبت سرعت امواج لرزه ای (Vp/Vs) یکسان، دوباره تعیین محل (relocation) شده و پارامترهای وابسته به مکان یابی رویدادهای دارای ثبت زمانی مشابه، مقایسه شده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد رویدادهای دارای ویژگی های دقت مناسب در خواندن فاز(معمولا بیش از 8 فاز)، حداقل فاصله از ایستگاه ها (Dmin) کمتر از 25 کیلومتر، ثبت در بیش از 6 ایستگاه (NST)، پوشش آزیموتی مناسب (180°≥Gap ) و خطای باقیمانده زمانی (RMS) کمتر از 35/0 ثانیه در هر دو شبکه، دقت و برازش بهتری داشته اند. میانگین خطای مکان یابی در رومرکز و ژرفای رویدادهای انتخابی مشابه، در شبکه منطقه ای عموما بیش از 6 و 15 کیلومتر و در شبکه محلی به ترتیب کمتر از 3 و 5 کیلومتر بوده است. همچنین با وجود اهمیت خطای باقیمانده زمانی، کاهش این متغیر به تنهایی برای بهبود تعیین محل رویداد، کافی نبوده است. در حالی که کاربرد مدل پوسته همراه با سایر پارامترهای مناسب دیگر، به ویژه میانگین فاصله ایستگاهی و کاهش همزمان خطای باقیمانده زمانی، موجب افزایش دقت (و کاهش خطای) مکان یابی شده است. در نتیجه، معیارهای مکان یابی در شبکه محلی بهتر از شبکه منطقه ای بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!