ارزیابی تاثیر شیب طولی درسطح جاده جنگلی (درجه یک و دو) بر میزان رواناب و هدر رفت خاک (مطالعه موردی سری گردشی، استان مازندران)

پیام:
چکیده:
جنگل اکوسیستمی پایدار از تعادل بالایی برخوردار است و خاک های فرسایش نیافته و آب های بدون رسوب، از مشخصات بارز آن به شمار می رود. جاده بزرگترین فعالیت عمرانی در جنگل و جزئی ترین فعالیت اضافه شده به آن تلقی می شود که با ایجاد سطحی بدون پوشش، می تواند نقطه ی شروع رواناب، عامل قطع و منحرف کردن جریان طبیعی و تمرکز تصادفی و ناگهانی آب، انحراف از مسیر زهکشی طبیعی به پایین شیب، تمرکز و انتقال آب به زیرحوضه های دیگر، تغییر الگوی رواناب و حمل مقداری رسوب به دلیل افزایش سرعت آب و... و در نهایت به تخریب جنگل منجر شود. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر شیب طولی در جاده ی جنگلی (درجه یک و دو) در سری گردشی بر مقدار رواناب و هدر رفت خاک اجرا شد. این پژوهش با استفاده از تکنیک شبیه سازی باران در سطح پلات یک متر مربعی، در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 کلاس شیب و در هر جاده با 4 تکرار با شدت ثابت 60 میلی متر در ساعت به مدت 30 دقیقه اندازه گیری شد. نتایج آنالیز واریانس نشان داد بین مقدار رواناب و رسوب طبقات شیب مختلف در جاده که تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون توکی نیز نشان داد که با افزایش شیب، مقدار رواناب و رسوب به طور معنی داری افزایش می یابد. نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد که به ترتیب میانگین حجم رواناب، ضریب رواناب و غلظت رسوب با مقادیر 33/23 لیتر، 71% و 84/11 گرم در لیتر، در جاده ی درجه دو بیش از این مقادیر در جاده ی جنگلی درجه یک به ترتیب 23/17 لیتر، 57% و 18/9 گرم در لیتر است. نتایج این آزمون نشان داد که در میزان رواناب و ضریب رواناب در سطح کلاسه های شیب دو نوع جاده ی جنگلی درجه ی یک و دو اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0>p ، 85/0F=). همچنین نتایج این آزمون نشان داد که در میزان غلظت رسوب در سطح کلاسه های شیب دو نوع جاده ی جنگلی درجه ی یک و دو اختلاف معنی داری وجود ندارد (05/0

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!
علمی مصوب

فصلنامه پژوهش های فرسایش محیطی

Environmental Erosion Researches

فصلنامه علوم انسانی
ISSN: 2251-7812
صاحب امتیاز:
دانشگاه هرمزگان
مدیر مسئول:
دکتر احسان کامرانی
سردبیر:
دکتر اسدالله خورانی
سامانه نویسندگان
  • حسینی، سید عطا الله
    استاد راهنما (2)
    حسینی، سید عطا الله
    استاد علوم و مهندسی جنگل، جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران
اطلاعات نویسنده(گان) توسط ایشان ثبت و تکمیل شده‌است. برای مشاهده مشخصات و فهرست همه مطالب، صفحه رزومه را ببینید.