امنیت جهانی، پلیس و پیش گیری از جرایم تروریستی

چکیده:
زمینه و هدف
وقایع تروریستی سال های اخیر سراسر جهان (افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی، مصر، فرانسه، بلژیک، روسیه، ترکیه، آلمان، انگلیس، سوئد و حتی آمریکا و...) مصداق عینی مواجهه ملموس با جرایم تروریستی، و ناامنی جهانی حاصل از آن هاست.
روش
نگارندگان با درک این واقعیت، سعی دارند با استفاده از منابع کتابخانه ای و از طریق فیش برداری در قالب یک تحقیق توصیفی تحلیلی به واکاوی جرم تروریستی به عنوان یک جرم جهانی و لزوم تلاش به منظور پیش گیری از آن پرداخته، و ضمن تجزیه و تحلیل اختیارات موجود پلیس در این راستا، اقدامات و اختیارات مورد نیاز در راستای کنترل و پیش گیری از آن را احصاء نماید.
یافته ها
عواقب جبران ناپذیر این جرم لزوم تمهید و تمرکز اختیارات را بر امر پیش گیری از آن مبرهن می دارد. نقش پلیس به عنوان متولی اصلی نظم و امنیت اجتماعی و ملی، در این راستا بسیار حائز اهمیت است، اما پیچیدگی کمی و کیفی روز افزون این جرم، نیاز پلیس به اختیارات و امکانات ویژه در راستای پیش گیری از آن را دو چندان می کند، که در پاره ای موارد نیز ممکن است این اختیارات در تزاحم با حقوق و آزادی های فردی باشد.
نتیجه
در مواجهه با جرایم پیچیده و جهانی شده مانند تروریستم دولت ها و نظام عدالت کیفری به ویژه پلیس چاره ای نخواهند داشت، به جهت مقدم بودن امنیت عمومی ناگزیر از محدود شدن برخی حریم های خصوصی و آزادی های فردی و به تبع آن افزایش اختیارات پلیس در برخی حوزه ها هستیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!