نقش اتحادیه اروپا در قاعده مندسازی جرائم سایبری

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه با توجه به اهمیت موضوعات مرتبط با فضای سایبری از جمله جرایم ارتکابی، خلاء ها و چالش های ناشی از عدم وجود، نقص یا کمبود قواعد و مقررات، امنیت و...، کنش گران عرصه بین المللی یعنی دولت ها و سازمان های بین المللی به فعالیت های گسترده و جدی در راستای پاسخگویی به نیازها مبادرت نموده تا این حوزه نوظهور را درک و قاعده مند سازند.
روش
این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی انجام و منابع به روش اسنادی با استفاده از کتاب ها، مقالات، گزارش ها، اسناد بین المللی و... جمع آوری شده است.
یافته ها
سازمان های بین المللی و منطقه ای از جمله اتحادیه اروپا از طریق تنظیم قواعد و مقررات مرتبط در قالب تدابیر قانونی و حقوقی بعنوان یکی از مهمترین ارکان مورد توجه در روند قاعده مندسازی در این حوزه نقش برجسته ای ایفا می نمایند. اتحادیه اروپا با توجه به ساختار خود با تصویب اسناد گوناگون و الزام آور از جمله معاهدات، آراء چهارچوب و دستورالعمل های متعدد سعی در ایجاد و توسعه چهارچوب های قانونی لازم و قانون مندسازی این عرصه نو و بدیع با قواعد و ساختار جدید نموده است.
نتیجه گیری
در واقع اتحادیه اروپا با لحاظ رویکردی جدی از سال 2009 و با تصویب اسنادی الزام آور و متعدد که بطور مداوم و با توجه به پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات درحال اصلاح و بروز رسانی هستند (برعکس رویکرد شورای اروپا با در نظر گرفتن کنوانسیون جرایم رایانه ای) به اقدامات جدی در حوزه جرایم رایانه ایی و قاعده مندسازی این دنیای وسیع در بستر تدابیر حقوقی و قانونی پرداخته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!