ترورسیم جهانی و تاثیر آن بر روند امنیت در خاورمیانه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تروریسم تا پیش از جنگ جهانی دوم، عموما مشتعمل بر کشتن سران کشوری و لشگری بود، ولی بعد از جنگ جهانی دوم، تقریبا در دهه های 80 بر اثر تحول در عرصه جهانی شدن و آرایش گسترده ابزارهای ارتباطی،گسترش فناوری به ویژه در امر اطلاعات، باعث گسترش و ارتکاب این پدیده در نقاط مختلف جهان به شکل های مختلف شد که نقطه اوج آن از دهه 90 به بعد آغاز، و در 11 سپتامبر 2001 با انفجار برج های دو قلوی ساختمان سازمان تجارت جهانی و پنتاگون در امریکا به دلیل وقوع در چند نقطه از آن کشور تروریسم جهانی نامیده شد. بعد از وقوع این حادثه تروریستی، دولت امریکا به بهانه دفاع مشروع و مبارزه با تروریسم جهانی به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد تا خود را پیش رو مبازره با تروریسم بین الملل قلمداد کند تا به راهبرد و منافع سیاسی خود در منطقه برسد.

روش

این نوشتار توصیفی - تحلیلی است که به روش اسنادی با استفاده از منابع مکتوب و الکترونیکی انجام شده است.

یافته ها

مقاله پیش رو، تلاشی است در جهت مطالعه و بررسی تروریسم جهانی و تاثیرات آن بر روند امنیت در منطقه خاورمیانه می باشد، که به نظر می رسد، این اقدامات نه تنها در این منطقه موثرواقع نشده، بلکه باعث گسترش روز افزون تنش ها و نامنی ها، تروریسم، جنگ داخلی و استفاده از سلاح های شیمیایی شده است.

نتیجه

دولت امریکا بعد از این واقعه 11 سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم جهانی و دفاع از امنیت ملی خود برخوردی واقع گرایانه در تعریف و مقابله حقوقی با تروریسم نکرد و گزینه نظامی را برای رسیدن به راهبردهای خود در منطقه خاورمیانه برگزید، تا جایی که این اقدامات موجب نقض حاکمیت و استقلال کشورهایی مانند عراق و افغانستان شد. دولت امریکا در ادامه راهبردهای خود در منطقه خاورمیانه از رژیم های سرکوب گر و غاصب، سازمان های تروریستی و گروه های تروریستی حمایت کرده که این اقدام، حمایت از تروریسم دولتی بوده و خلاف موازین حقوق بین الملل است.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!