مطالعه پدیده تکدی گری در منطقه 12 و بازار سنتی تهران با تاکید بر جنبه های اقتصادی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
با توجه به موقعیت ممتاز منطقه 12 تهران در میان سایر مناطق شهر که به دلیل وجود بازار سنتی در آن است، در این مقاله سعی شده است تا شناختی از تکدی گری در این منطقه از تهران با نگاهی خاص به جنبه های اقتصادی موضوع صورت گیرد. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده، داده ها به روش میدانی و با ابزار پرسشنامه جمع آوری می شوند و تفسیر یافته ها به روش تحلیل درصدهای فراوانی انجام می گردد. شواهد به دست آمده نشان می دهد که با افزایش سطح آموزش، نسبت متکدیان رو به کاهش می گذارد که خود مهر تاییدی بر تاثیر عدم برخورداری از آموزش در ایجاد این معضل اجتماعی است. علاوه بر این، فقر، بیماری و بیکاری به ترتیب به عنوان مهم ترین علل موثر بر بروز تکدی گری در سطح منطقه شناخته شدند. این بررسی نشان می دهد که زنان بخش قابل توجهی از متکدیان منطقه12 تهران را تشکیل می دهند (49/50 درصد) و در مقایسه با مردان، از سهم بالاتری در گروه های سنی جوان برخوردارند که با توجه به حضور در بازار و مناطق پر رفت وآمد و پر کسب وکار، پیامد مخاطره آمیزی را در پی خواهد داشت.
در حالی که مشخص گردید اکثر متکدیان تمایل به اشتغال با درآمد معادل تکدی گری دارند، معلوم شد که درآمد متوسط ماهانه متکدیان منطقه بسیار نزدیک به دستمزد حداقلی است که توسط دولت تعیین گردیده است. مجموعه این یافته ها، راهکارهایی را برای کنترل و تعدیل این پدیده و آسیب های اجتماعی مترتب بر شیوع آن در سطح منطقه ارائه می دهد. مثلا افزایش حداقل دستمزد در سطحی بسیار فراتر از درآمد تکدی گری، می تواند یک راه حل سیاستی قابل اجرا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!