تاثیر طرح سهمیه بندی بنزین بر تقاضای مصرف بنزین در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
ایران، نه تنها یک تولیدکننده عمده انرژی، بلکه یک مصرف کننده بزرگ انرژی نیز محسوب می شود. جمعیت بالا، مساحت کشور و برنامه های صنعتی و توسعه شهری همگی عوامل مهم بازار مصرف در کشور هستند و طبیعی است که کشور پهناوری مثل ایران مصارف متنوعی برای انرژی داشته باشد. به همین سبب سطح مصرف در ایران بسیار بالا است و به دلایل گوناگون بایستی از وضعیت کنونی نگران بود. رویکرد ایران در زمینه یارانه های انرژی پیش از هدفمندسازی یارانه ها، رویکردی بس نامناسب و ضررده برای اقتصاد کشور بوده است. از یک سو پایین بودن قیمت منابع انرژی باعث اتلاف انرژی شده و بر اقتصاد کشور فشار گذاشته و از سوی دیگر یارانه های غیرمستقیم به گونه ای نامتعادل بین طبقات اجتماعی توزیع شده و کمترین سود را به طبقات آسیب پذیر می رسانند. با توجه به این مطالب بررسی تاثیر هدفمندی یارانه های انرژی بر میزان تقاضای مصرف کنندگان در شهرهای مختلف کشور لازم و ضروری به نظر می رسد که این مطالعه اختصاص به شهر اصفهان دارد. در این مطالعه به بررسی این امر با استفاده از الگوی سیترا و همکاران (2012) پرداخته شده است. محاسبه کشش های تقاضا با استفاده از روشGLS محاسبه شده است. قلمروی مکانی مورد تحقیق شهر اصفهان و دوره زمانی موردنظر به صورت ماهیانه از فرورین سال 1384 تا شهریور 1393 است. نتایج در معادله تقاضای بنزین نشان می دهد که اثر متغیر قیمت خود کالا بر تقاضا منفی بوده که نشان می دهد قانون تقاضا رعایت شده است. از طرف دیگر ضریب قیمتی کالا منفی و کوچک تر از یک می باشد که نشان می دهد بنزین یک کالای ضروری می باشد. منطبق با نتایج، اثر ضریب ارزش افزوده واقعی بر تقاضای بنزین مثبت و معنادار بوده که نشان می دهد که بنزین یک کالای نرمال می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد که متغیر مجازی هدفمندی یارانه ها که منطبق با افزایش قیمت و یک شوک قیمتی در بنزین می باشد، بر تقاضای کالا منفی و معنادار است که نشان می دهد هدفمندی یارانه ها و قیمت ها منجر به کاهش تقاضای سوخت در شهر اصفهان شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!