نانو کامپوزیت های طلا- پلیمر و کاربردهای آنها

چکیده:
نانوذرات طلا به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند رزونانس پلاسمون سطح، سنتز آسان، روش های اصلاح سطح شیمیایی متنوع، کنترل شکل و اندازه، بی اثر بودن از لحاظ شیمیایی و زیست سازگاری خوب دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. با تغییر شکل و اندازه نانوساختارهای طلا می توان خواص پلاسمونی را کنترل و آن ها را برای کاربردهای خاص تنظیم کرد. وارد کردن نانوذرات طلا به سامانه های پلیمری یا اصلاح سطح آن ها، موجب پایداری محلول این نانوذرات شده و امکان وارد کردن گروه های عاملی خاص و پاسخگویی به محرک های خارجی را فراهم می کند. با استفاده از بسترهای پلیمری پاسخگو به محرک (نور، دما و pH) و اصلاح سطح نانوذرات با لیگاندهای خاص می توان نانوکامپوزیت های هوشمند پلیمر-طلا با ویژگی های مطلوب تهیه کرد. با تنظیم شرایط، از خواص پلاسمونی نانوذرات طلا برای اهداف متفاوت می توان بهره برد. خواص پلاسمونی نانوذرات طلا برای کاربردهای مختلف از جمله درمان نورگرمایی سلول های سرطانی، درمان نوردینامیکی بیماری ها، تهیه وزیکول ها در سامانه های انتقال دارو، پراکندگی تقویت شده سطحی رامان و تصویربرداری برش نگاری رایانه ای استفاده می شود. پوشش دهی ذرات مگنتیت با طلا، نه تنها سبب پایداری کلوئیدی و بهبود خواص نوری و رسانشی ذرات مگنتیت می شود، بلکه سبب ارتقای واکنش های شیمی سطح آن ها شده و کاربردهای درون تنی این ذرات را بهبود می بخشد. افزون بر این، امکان کنترل از راه دور مکان اعمال خواص پلاسمونی را با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی میسر می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!